Amerykański dystrybutor czeskich samolotów sportowo-turystycznych produkcji TL Ultralight, udostępnił do lotów zapoznawczych pierwszy egzemplarz górnopłata Sirius.
Testy podstawowej wersji najnowszego samolotu czeskiej TL Ultralight, TL-3000 Sirius, zakończyły się na początku ubiegłego roku. Ten dwuosobowy samolot z kompozytów, napędzany 100-konnym silnikiem Rotax 912ULS, występuje w wersji ultralekkiej, o maksymalnej masie startowej 472,5 kg oraz zgodnej z amerykańskimi przepisami dla lekkiego lotnictwa sportowego (LSA), z masą do 600 kg. Samolot może wtedy, oprócz dwóch pasażerów, zabrać 130-litrowy zapas paliwa i do 43 kg bagaży. Dopuszczalne przeciążenia to g4/-2.
Ze względu na konieczność dopracowania tego drugiego modelu oraz bieżącą, kryzysową sytuację, szczególnie w tłokowym segmencie lotnictwa ogólnego, sprzedaż Siriusa w USA rozpoczęła się w praktyce w USA dopiero kilka dni temu.
Reprezentant czeskiego producenta, SportairUSA, oferuje chętnym loty zapoznawcze na pokładzie TL-3000 z lotniska miejskiego w North Little Rock, w stanie Arkansas. Na razie nie ujawnił skali zainteresowania konstrukcją.
Wiadomo natomiast, że proponowana cena, przy zastosowaniu szklanego kokpitu, wynosi ok. 140 tys. USD. To stosunkowo duża wartość, w porównaniu np. do Cessny 162 SkyCatcher (standardowo 112 tys. USD), czy polskich samolotów rodziny AT-3/4 (100-130 tys.).