Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Japoński lotniskowiec?

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 18 czerwca 2010

Nowy okręt śmigłowcowy Japonii, 22DDH, będzie miał wyporność 19,5 tys. t i wzmocnione uzbrojenie. W istocie będzie mógł być lekkim lotniskowcem.

</span>Śmigłowcowiec Hyuga ma wyporność standardową 14 tys. t i pełną 18 tys. t. Na zdjęciu widoczne wszystkie cztery stanowiska dla helikopterów. Jego następca będzie miał wyporność pełną 24 tys. t i możliwość jednoczesnego przyjęcia 5 maszyn, nie tylko śmigłowców... / Zdjęcie: US Navy

Japońska konstytucja zabrania posiadania lotniskowców uderzeniowych. W ubiegłym roku marynarka wojenna tego kraju przyjęła jednak do służby JS Hyuga (16DDH) o wyporności pełniej 18 tys. t (zobacz: Hyuga rozpoczął służbę).

Okręt, wraz z bliźniaczym Ise (18DDH), który został zwodowany we wrześniu 2009, a wejdzie do służby na początku przyszłego roku, jest określany jako niszczyciel śmigłowcowy. Ich podstawowym zadaniem ma być zwalczanie okrętów podwodnych. Dodatkowo, przez zaawansowany technicznie system rozpoznania i łączności, jednostki mogą spełniać rolę okrętów dowodzenia.

Rząd Japonii zdecydował w ubiegłym roku o budowie trzeciego niszczyciela śmigłowcowego. Miał on być większy od pozostałych i lepiej uzbrojony. Hyuga i Ise mają wyporność 13 950 t i długość 197 m. Ich uzbrojenie to do 11 śmigłowców, głównie SH-60K w wersji ZOP, a także pionowa wyrzutnia z pociskami przeciwlotniczymi i przeciw okrętom podwodnym, jak również podwójna wyrzutnia torped, 2 zestawy artyleryjskie obrony bezpośredniej Phalanx oraz wkm-y kalibru 12,7 mm.

Jeden z zestawów Phalanx umieszczony został na dziobie, co w praktyce wyklucza wykorzystanie pokładu jako pasa startowego dla samolotów.

Nowy okręt, 22DDH, którego budowa powinna rozpocząć się w przyszłym roku, będzie miał 19 500 t wyporności standardowej i 24 tys. t wyporności pełnej. Jego długość to 248 m. Całe wyposażenie i uzbrojenie (wzmocnione m.in. do 3 zestawów Phalanx i 2 wyrzutni pocisków RAM), zostanie umieszczone w sponsonach wzdłuż burt.

Inne będą windy dla statków powietrznych. W 16DDH są dwie, rozmieszczone wzdłuż osi okrętu, jedna dla mniejszych SH-60K, druga większa, dla MCH-101. W 22DDH mniejsza, przednia będzie przeznaczona dla MCH-101, tylnia będzie mogła pomieścić większe statki powietrzne. Zostanie ona przesunięta ku rufie, co pozwoli na wygospodarowanie sporego pasa startowego.

</span>Porównanie 16DDH i 22DDH. Widoczna zdecydowanie większa powierzchnia pokładu, przeniesienie dziobowego zestawu Phalanx do sponsonu oraz zastosowanie większych wind (zaznaczonych nieco ciemniejszym kolorem) oraz ich inne usytuowanie

Według Forecast International, mamy więc do czynienia z klasycznym lotniskowcem. Potwierdza to, że Tokio planuje wykorzystanie na ich pokładzie transportowych samolotów hybrydowych V-22 Osprey oraz rozważa zastosowanie myśliwców F-35B, a więc wersji krótkiego startu i pionowego lądowania.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.