Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wadliwe K21

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 02 grudnia 2010

Komisja badająca przyczyny zatonięć nowych, południowokoreańskich bwp K21, stwierdziła istotne błędy konstrukcyjne. Powinny one zostać wyeliminowane do stycznia przyszłego roku.

</span>Ujawnione, tragiczne w skutkach błędy konstrukcyjne spowodowały zawieszenie odbioru wozów przez wojsko. Opóźnienia tempa produkcji wyniosą nie mniej niż kilka miesięcy / Zdjęcie: Doosan DST

K21 jest klasycznym bwp, uzbrojonym w 40-mm armatę, a w przyszłości również ppk. Pancerz zapewnia ochronę przed pociskami kalibru 30 mm z przodu i 14,5 mm z boku. Pojazd wyposażono w nowoczesne systemy rozpoznania i łączności. To, co odróżnia K21 od wozów konkurencji, jest niewielka masa, rzędu 25-26 t, uzyskana dzięki szerokiemu wykorzystaniu włókna szklanego. Pierwsze wozy seryjne dostarczono wojsku pod koniec ubiegłego roku (zobacz: Pierwsze, seryjne K21).

Pojazd posiada również zdolność pływania, z prędkością nieco mniejszą niż 10 km/h. Niestety, w czerwcu i w lipcu, w czasie pokonywania rzek, zatonęły dwa transportery. Zginął żołnierz. Według przedstawicieli wojska, wstępne oględziny wskazały na za nisko umieszczone wloty powietrza do silnika, przez które wlała się woda. Oskarżyli producenta o błąd konstrukcyjny (zobacz: Kolejne zatonięcie K21.

Szczegółowe dochodzenie, przeprowadzone przez wojskowo-cywilną komisję było jeszcze bardziej niekorzystne dla wytwórcy.

Wskazano, że K21 ma za mały zapas pływalności. Przy pokonywaniu rzek powinien on wynosić 20%. Jest jednak mniejszy (uzyskiwany jest m.in. przez wypełnienie powietrzem pływaków wzdłuż boków kadłuba).

Doosan, w porozumieniu z wojskową agencją technologii i jakości, zmniejszył także - w porównaniu do projektu - wysokość rozkładanego falochronu, co również miało wpływ na wypadki.

Stwierdzono złe wyważenie pojazdu. Masa jego przedniej części to 54,2% całości. Stwarzało to warunki do zalewania wlotów powietrza do przedziału silnikowego. Wreszcie, wykryto niewystarczającą efektywność pomp, usuwających wodę z wnętrza kadłuba.

Producent uzgodnił z wojskiem, że wprowadzi konieczne zmiany i do stycznia dostarczy do prób zmodyfikowany pojazd. W przypadku pozytywnych wyników i po wprowadzeniu zmian, armia wznowi odbiór pojazdów. W bieżącym roku Doosan DST miała dostarczyć 50 wozów, w przyszłym 59. Docelowo wojska lądowe mają otrzymać ok. 900 bwp K21 w ciągu najbliższej dekady.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.