Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

6. chorwacki kontyngent w KFOR

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 08 grudnia 2010

5 grudnia 2010 Chorwacja wysłała do służby w międzynarodowych siłach NATO w Kosowie - KFOR (Kosovo FORce) 6 kontyngent (6th HRVCON), który tworzą żołnierze lotnictwa i wojsk obrony przeciwlotniczej - Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo - HRZ.

6. chorwacka  zmiana w kosowskich siłach NATO - KFOR tuż przed odlotem do Prisztiny na  tle nowego śmigłowca Mi-17Sh / Zdjęcia: Igor Bozinovski

Od chwili przystąpienia Chorwacji do NATO (1 kwietnia 2009) Zagrzeb wysłał już pięć swoich ekip do sił KFOR na zwykle 4-miesięczne tury operacyjne. 6. chorwacka zmiana liczy 20 żołnierzy i oficerów dowodzonych przez majora Sasę Srneca. I jak na potencjał obronny tak małego kraju, jest dobrze wyposażona w sprzęt latający. Chorwaci oddali bowiem do dyspozycji KFOR 2 nowe śmigłowce Mi-17Sh i trzy ich kompletne załogi, specjalnie wyszkolone do operacji w trudnym górskim terenie w warunkach zimowych. 6. chorwacka zmiana w KFOR zostanie zastąpiona nowym kontyngentem w kwietniu 2011.

Zadaniem chorwackiej jednostki śmigłowcowej, bezpośrednio podporządkowanej dowództwu KFOR w Prisztinie, jest zagwarantowanie szybkiego lotniczego transportu ludzi i sprzętu na całym obszarze nadzorowanym przez siły NATO w Kosowie. Lotnicy chorwaccy wielokrotnie uczestniczyli w ćwiczeniach w zapobieganiu sytuacjom kryzysowym w tym nadal niespokojnym regionie Europy. Do zadań ludzi majora Srneca należeć więc będzie także szybka reakcja na zagrożenie spokoju i porządku publicznego (błyskawiczny przerzut specjalnych oddziałów do uśmierzania zorganizowanych akcji protestacyjnych, czy działań terrorystycznych).

Bardzo ciekawie prezentuje się sprzęt latający chorwackiego kontyngentu. Są to nowe, świeżo dostarczone z zakładów w Ułan Ude śmigłowce Mi-17Sh, specjalnie wyposażone w zachodnie systemy awioniczne i dostosowane do lotów i działań NATO. Ciekawostką jest to, że Zagrzeb pozyskał 10 śmigłowców Mi-17Sh w wartości 65 mln USD na podstawie porozumienia podpisanego w Moskwie w czerwcu 2006 o anulowaniu części zobowiązań finansowych ZSRR wobec tej części dawnej Jugosławii, którą zajmuje obecnie Chorwacja, sięgających w sumie 185,7 mln USD. Umowa przewidywała także szkolenie pilotów i techników obsługi naziemnej, dostawy części zamiennych, specjalistycznego sprzętu testującego stan techniczny wiropłatów, a nawet narzędzi do ich remontu.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.