Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat Bombardiera

Lotnictwo cywilne, 24 grudnia 2010

Dwa dni temu Bombardier poinformował, że amerykańskie władze lotnicze certyfikowały odrzutowiec regionalny CRJ1000 NextGen. Wcześniej uzyskano zezwolenie władz Kanady i UE.

</span>CRJ1000 NextGen przeznaczony jest dla standardowo dla 100 pasażerów, lecących w klasie ekonomicznej. Samolot o długości 39,1 m oraz rozpiętości skrzydeł 26,2 m, oferowany jest w 3 wariantach, w zależności od zasięgu, w zakresie od 1683 do 2843 km. Ma konkurować z Embraerem 190 / Zdjęcie: Bombardier

Certyfikat uzyskano 17 grudnia. Wcześniej, już w listopadzie, otrzymano zgody na użytkowanie tych samolotów ze strony europejskich i kanadyjskich władz lotniczych.

Związane jest to z potrzebą realizacji pierwszych zamówień. Do tej pory CRJ1000 kupiły dwie linie: hiszpańska Air Nostrum (zamówiła 35 samolotów) i francuska Brit Air (14 egz.).

Samoloty te są największym modelem rodziny CRJ. Pierwszy egzemplarz został oblatany 3 września 2008 (zobacz: Pierwszy lot Bombardiera CRJ1000). Program wdrożeniowy zanotował jednak spore, ponad roczne opóźnienie. Okazało się przy tym, że maszyna prezentuje gorsze osiągi, niż zakładano, zarówno odnośnie zasięgu, jak i prędkości przelotowej (standardowo 0,78 Ma i maksymalnie 0,82 Ma).

Mimo tego producent deklaruje, że udało mu się zmniejszyć koszty operacyjne lotu, w porównaniu do konkurencyjnego Embraera 190, aż o 14%. Przy standardowym locie na odległość 925 km, zużycie paliwa na jednego pasażera i 100 km wyniesie 3,33 l, a analogiczny współczynnik emisji CO2 został zredukowany do 85 g.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.