Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Cyklop zamówiony

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 14 stycznia 2011

Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON zawarł z ITWL, działającym w konsorcjum z PCO i WZL-1 w Łodzi od dawna oczekiwany kontrakt na dostawę 20 kompletów systemu zobrazowania parametrów lotu dla śmigłowców Mi-17.


System wyświetlania parametrów lotu śmigłowca SWPL-1 Cyklop składa się z:

  • Dziennego Wyświetlacza Nahełmowego DWN-1 (mocowany na hełmie)
  • Nocnego Wyświetlacza Nahełmowego NWN-1 (mocowany na korpusie gogli PNL-3)
  • Komputera graficznego KG-1
  • urządzeń montowanych na śmigłowcu (centrala danych aerodynamicznych ADU 3000 Thalesa , układy dopasowania)

Przypomnieć trzeba, iż twórcy systemu wyświetlania parametrów lotu SWPL-1 otrzymali podczas MSPO 2009 Nagrodę Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego dla produktu najlepiej służącego podniesieniu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

W ramach wartego 26,397 mln zł kontraktu zawartego 30 grudnia 2010, ITWL i PCO wyposażą polskie śmigłowce Mi-17 w System Wyświetlania Parametrów Lotu SPWL-1 Cyklop. Zabudowa obejmuje przystosowanie i wyposażanie w Cyklop 7 śmigłowców Mi-17-1V stanowiących zasób rotacyjny PKW Afganistan, 4 śmigłowców Mi-17T/U wykorzystywanych w Polsce w ramach tzw. krajowego funduszu szkoleniowego na potrzeby PKW Afganistan, 2 śmigłowców ewakuacji medycznej Mi-17AE (także wchodzące w skład owego funduszu) oraz 5 śmigłowców Mi-17-1V, zamówionych we wrześniu 2010 w Rosji (również stanowiących tzw. zasób rotacyjny PKW Afganistan), a także dostawę 2 zapasowych kompletów bez ich zabudowy na śmigłowcach. W ramach pakietu logistycznego Szefostwo Wojsk Aeromobilnych WLąd. otrzymać ma aparaturę kontrolno-pomiarową i narzędzia specjalistyczne, materiały eksploatacyjne i części zamienne. Dodatkowo dostawcy mają przeszkolić - zgodnie z własnym (ale zatwierdzonym przez Szefa WA DWL) programem 100 osób z personelu latającego (20 załóg - 60 osób) i naziemnego. Zgodnie z założeniami przetargu (ogłoszonego 23 lipca, z ofertami składanymi 19 października), urządzenia mają pracować średnio 160-450 godzin rocznie przez 20 lat.

W przetargu brał udział także Elbit Systems, oferując w konsorcjum z WZL-2 w Bydgoszczy (występującymi w roli lidera konsorcjum) rozpowszechniony na świecie i sprawdzony w różnych warunkach klimatycznych i operacyjnych wariant systemu ANVIS/HUD-24 (Helmet Display and Tracking System; HDTS). Oferta izraelska została 23 listopada 2010 odrzucona ze względów formalnych.

Prototypowy system SPWL-1 musi do lipca 2011 przejść testy (po zabudowie w WZL-1) na Mi-17. Zgodnie z założeniami przetargu, w ciągu kolejnych 3 miesięcy instalacja powinna być przeprowadzona na 6 Mi-17 (gotowych do przerzutu do Afganistanu albo tam działających), a ostatnie 4 powinny trafić do użytkownika do końca 2 kwartału 2012.

Jest to pierwszy kontrakt na SPWL-1, który jest także oferowany za granicą, m.in. w Słowacji. Jest też przez ITWL proponowany jako element pakietu modernizacyjnego śmigłowców Mi-24W.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.