Cessna Aircraft zaprezentowała wczoraj najnowszą odmianę tłokowego Corvalisa, TTX. Samolot otrzymał nową awionikę, wystrój kabiny i wzory malowania płatowca.
Produkowany od 2004 czteroosobowy Corvalis (do 2007 pod marką Columbia Aircraft) jest wyjątkowy wśród podobnej wielkości samolotów tłokowych. Silnik Continental TSIO-550-C z podwójnym doładowaniem dostarcza 310 KM, co dla kompozytowego dolnopłata oznacza możliwość osiągnięcia maksymalnej prędkości przelotowej aż 435 km/h i zasięgu do 2315 km. W swojej klasie jest to rekord.
Niestety, doskonale sprzedający się model, ze względu właśnie na relatywnie wysoką cenę, padł ofiarą kryzysu. Jeszcze w 2008 Cessna wyprodukowała 110 maszyn tego typu. Rok później już tylko 41 egz., by 2010 zakończyć zmontowaniem jedynie... 7 samolotów. Odmłodzenie produktu ma pozwolić na odrodzenie się zainteresowania Corvalisami
Najbardziej istotną zmianą jest zastosowanie ekranów dotykowych w kokpicie. To rzeczywiście nowość wśród samolotów z napędem tłokowym. W połączeniu ze szklanym panelem L-3 Trilogy, pozwoliło to na całkowite wyeliminowanie wskaźników analogowych.
System awioniczny oparty jest o zestaw Garmin G2000, zmodernizowaną wersję G1000, stosowaną w starym Corvalisie TT. W jego skład wchodzą m.in. system kontroli lotu GTC 570, nowy panel głosowy, autopilot GFC 700, system nadzoru ruchu lotniczego GTS800 i transponder GTX 33ES.
Pierwsze dostawy Corvalisów TTX planowane są na drugi kwartał 2012.