Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

60 lat PZL-Świdnik

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 03 lipca 2011

WSK PZL-Świdnik SA, należąca od stycznia 2010 do włosko-brytyjskiego koncernu AgustaWestland, uroczyście obchodziła wczoraj sześćdziesięciolecie.

Elementem obchodów 60-lecia WSK PZL Świdnik były mini-pokazy lotnicze z  udziałem produktów zakładów (PZL Mi-2, PZL Kania Straży Granicznej, PZL Sokół Policji, PZL SW-4) oraz AgustyWestlanda (A109 Grand New oraz AW139). Zabrakło niestety Głuszca czy NH90… Kulminacyjnym elementem pokazu był wspólny przelot 6 śmigłowców

W 2008 obroty zakładów wynosiły ok. 480 mln zł. W 2010 spadły do ok. 300 mln zł, aby w 2011 wzrosnąć do poziomu ok. 510 mln zł. Na 2012 planowane obroty WSK PZL-Świdnik wynieść powinny 600-650 mln zł.

W powietrzu prezentowały się: AW139…

W 2008-2010 inwestycje w zakładach wynosiły po ok. 10-15 mln złotych. W 2011 odnotowano wzrost do ok. 110 mln zł, a na 2012 zaplanowano wydatek kolejnych 100 mln zł. Inwestycje lokowane są przede wszystkim w modyfikację infrastruktury, rozwój bazy badawczo-rozwojowej, ulepszanie produktów, organizację sprzedaży i marketingu oraz szkolenia. Zdecydowano o wprowadzeniu tzw. praktyk liniowych w celu doskonalenia Kontroli Jakości, Kosztów i Dostaw w całym przedsiębiorstwie. Rozwijane są możliwości produkcyjne struktur lotniczych i wprowadzenie bardziej zaawansowanych i wydajnych technik produkcyjnych i stałych dostaw części do nowych śmigłowców (AW149, AW189 i AW169).

…policyjny PZL Sokół…

Według dyrektora zarządzającego i wiceprezesa Nicola Bianco (prezesem pozostaje od ponad 20 lat Mieczysław Majewski), kluczowe znaczenie ma poprawa wsparcia klientów oraz szkolenie serwisu, mającego wspierać rosnącą liczbę odbiorców produktów WSK PZL-Świdnik na świecie. Bianco poinformował, iż w 2010 i 2011 WSK PZL Świdnik zdobył zamówienia na 39 śmigłowców. Obejmuje to dostawę:

  • 8 transportowych Sokołów dla lotnictwa wojskowego Filipin (w trakcie produkcji, Sokoły dla Filipin, 2010-02-02);
  • 2 Sokołów i 3 SW-4 dla odbiorcy w ChRL (Oblot SW-4 Red Eagle w ChRL, 2010-03-02);
  • 1 SW-4 dla Brazylii;
  • 2 SW-4 dla akademii lotniczej A. Marchetti, działającej w ramach AgustaWestland w Cascina Costa i Vergiate;
  • 15 Sokołów (z opcją na dalszych kilkanaście maszyn) dla hiszpańskiej spółki INAER, prowadzącej m.in. operacji przeciwpożarowe w Hiszpanii, Francji i Portugalii (Intencje wobec Sokoła, 2011-06-24). To zamówienie ma być ostatecznie zatwierdzone przez zarząd INAER jeszcze w lipcu.

…czy fabryczny PZL SW-4

Niespodzianką było ujawnienie faktu zawarcia w ostatnim czasie umowy na dostawę 8 Sokołów w wersji transportowej dla lotnictwa wojskowego nieujawnionego klienta. RAPORT-wto dowiedział się z wiarygodnego źródła spoza WSK PZL Świdnik, iż chodzi o lotnictwo jednego z państw Afryki Północnej. Biorąc pod uwagę sytuację w tym rejonie oraz wcześniejsze kontrakty AgustaWestland (w tym na śmigłowce ratownicze AW101 i Lynx) najprawdopodobniej kontrakt dotyczy Algierii. Dodatkowo nieoficjalnie wiadomo, iż należąca do AgustaWestland wytwórnia obronną ręką wyszła z postępowań sprawdzających prawidłowość przeprowadzenia dwóch przetargów na kolejnych 9 śmigłowców. Otwiera to drogę do ponownego złożenia oferty dostawy dalszych Sokołów dla sił zbrojnych Republiki Filipin (Filipiny rezygnują z Sokołów, 2010-12-17).

W 2011 prowadzone mają być negocjacje z MON w sprawie zawarcia długoletniej umowy serwisowej 24 PZL SW-4 Puszczyk służących w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Trwają dalsze prace nad tym najlżejszym ze śmigłowców w rodzinie AgustaWestland. Modyfikacji ma ulec rozkład kabiny pilotów. Dodatkowo nastąpić ma przeniesienie siedzenia pilota na prawą stronę, zgodnie z oczekiwaniami większości potencjalnych zagranicznych użytkowników SW-4 w odmianie szkolnej.

Prezes WSK PZL-Świdnik Mieczysław Majewski (z lewej) oraz dyrektor zarządzający zakładów i wiceprezes Nicola Bianco. Dyrektor Bianco przypomniał, iż Świdnik pozostaje jednym z niewielu producentów własnych śmigłowców na świecie. Dotychczas zakład opuściło 7365 śmigłowców. W ostatnich miesiącach z zakładu odeszło aż 850 pracowników. Obecnie zatrudnienie wynosi ok. 2950 osób

Na bazie kontraktu z włoskim ministerstwem obrony AgustaWestland rozwija demonstrator bezzałogowego śmigłowca (docelowo także uzbrojonego), przeznaczonego głównie do działań morskich. W koncernie uznano, iż do konwersji najlepiej nadaje się świdnicki SW-4 (Bezpilotowy SW-4, 2011-03-07). Prace realizowane przez włoskich i polskich inżynierów w Świdniku i Cascina Costa mają doprowadzić na początku 2012 do oblotu (załogowego) SW-4 w odmianie RUAV. Wariant w pełni bezzałogowy rozpocząć ma próby w połowie 2012.

Przypomniano, iż od 1997 WSK PZL Świdnik dostarczyła już ponad 1000 kadłubów śmigłowców AW119 Koala, AW109 Power, AW109 LUH, Grand i AW139 (tych ponad 400). Produkowane są także elementy dla AW101

Zaskoczeniem dla analityków AgustyWestlanda był potencjał rynkowy Sokoła, co sprawia iż w segmencie śmigłowców ratowniczych, użytkowych (transportowych) i przeciwpożarowych może on skutecznie konkurować z innymi produktami, szczególnie pod względem kosztów zakupu i eksploatacji.

W 2010 WSK PZL-Świdnik podpisała kontrakt ze szwajcarskim Pilatusem na montaż kadłuba dla samolotów dyspozycyjnych PC-12. Obecnie do wysyłki do Szwajcarii szykowane są pierwsze dwa kadłuby

Podkreślano ogromny sukces Sokoła w odmianie PZL W-3PL Głuszec (co dziwne i symptomatyczne, nie był on prezentowany podczas obchodów 60-lecia...). Potwierdzono prowadzenie negocjacji w sprawie modernizacji do tego standardu kolejnych 28 Sokołów Lotnictwa Wojsk Lądowych, acz nie ma gwarancji, iż zostanie zawarta umowa długoletnia...

W Świdniku powstają także podzespoły i elementy płatowców zamawiane przez ATR, Cessna, Bella (na zdjęciu - belki ogonowe dla Bell 412) czy Eurocoptera (pokrywy silników dla EC145)

Wydział Badań i Rozwoju WSK PZL-Świdnik został zintegrowany ze swoim odpowiednikiem w AgustaWestland. Przedsiębiorstwo jest włączone we wszystkie 7 projektów powiązanych z Zieloną Platformą Wiropłatów, częścią europejskiego programu Clean Sky. Pracuje także ściśle z AgustaWestland przy opracowaniu propozycji dla nowego europejskiego programu Euromart oraz uczestniczy europejskich programach badawczo-rozwojowych Alicia, On-Wings, Iapetus oraz Aristotel.

Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.