Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosyjskie silniki dla ChRL

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 lipca 2011

Rosoboroneksport zawarł umowę na dostawę 123 silników AL-31FN dla ChRL. Wartość kontraktu sięga pół miliarda dolarów.

Według Wiedomosti, ministerstwo obrony ChRL zamówiło 123 silniki odrzutowe AL-31FN do napędu samolotów myśliwskich, rodzimych i kupowanych w FR. Wartość kontraktu jest szacowana na 500 mln USD. 13 pierwszych silników ma zostać dostarczonych do końca 2011. Cały kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 2013. Silniki produkuje moskiewska wytwórnia Salut.

ChRL wykorzystuje silniki AL-31FN do napędu samolotów J-10 i J-11 - kopii rosyjskich Su-27. Chińczycy kupują więc regularnie kolejne partie. W 2003 zamówili 50, w 2007 - 100, a w styczniu 2009 - 122 silniki tego typu.

Rosjanie oceniają, że znaczna część z kupowanych silników AL-31FN jest montowana w samolotach eksportowanych przez chińskich producentów. Rodzime J-10 i J-11 Chińczycy napędzają przede wszystkim kopiami AL-31 - WS-10. Mają jednak problemy z ich osiągami i niezawodnością. Kłopotliwy jest też niewielki okres międzyremontowy. Zmodernizowane odmiany WS-10 montowane są na nowych chińskich myśliwcach: WS-10A na J-15 (kopia Su-33, Chińska kopia Su-33, 2010-05-26), a WS-10G FADEC na samolocie nowej generacji J-20 (Twórca napędu J-20 nagrodzony, 2011-01-11).

Przeciwko sprzedaży ChRL silników protestują rosyjscy producenci samolotów (Przeciw sprzedaży silników ChRL, 2010-07-05). Uważają, że Chińczycy używają ich w nieuczciwej konkurencji na rynkach międzynarodowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.