Na gliwickim poligonie wojskowym pokazano demonstrator technologii napędu hybrydowego autonomicznej platformy gąsienicowej - APG. Liderem konsorcjum, które go zbudowało, jest Politechnika Śląska.
W pracach nad eksperymentalnym dieslowsko-elektrycznym hybrydowym systemem napędowym wykorzystano najbardziej dostępną w Polsce platformę gąsienicową - wóz produkowany masowo w Hucie Stalowa Wola w latach 1984-1994. Pojazd - bazujący na układzie jezdnym 16-tonowej haubicy samobieżnej Goździk 2S1 - powstał jako wynik projektu rozwojowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr O R00 0048 05, zrealizowanego w latach 2008-2011. To poddany konwersji, przedłużony, opancerzony ciągnik MTLB, który pierwotnie był napędzany 300-konnym dieslem, nadającym mu prędkość 60 km/h na drodze i 30 km/h w terenie. Projekt realizowało konsorcjum naukowo-przemysłowe, którego liderem jest Politechnika Śląska, a członkami Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Centrum Produkcji Wojskowej HSW i spółka Wasko z Gliwic.
Zaprojektowana platforma gąsienicowa o napędzie hybrydowym zapewnia możliwość załogowego lub bezzałogowego (z wykorzystaniem kamer i czujników GPS oraz lidaru) sterowania pojazdem gąsienicowym o całkowitej masie dopuszczalnej 16 t. Platforma ma możliwość sterowania w trybie bezzałogowym pojazdem po zadanej trajektorii ruchu z jednoczesną możliwością bezprzewodowej interwencji operatora. Opracowano, wykonano i przebadano spalinowo-elektryczny napęd hybrydowy zawierający silniki elektryczne z magnesami trwałymi, a także nowatorskie półaktywne zawieszenie z elementami o zmiennej charakterystyce tłumienia, układ napinania gąsienicy oraz system zdalnego sterowania i sterowania autonomicznego.
Politechnika Śląska jest wykonawcą napędu hybrydowego, instalacji elektrycznej oraz sieci CAN demonstratora technologii platformy APG przeznaczonej do zadań logistycznych i bojowych, według standardów współczesnego pola walki. Integrowany i poddawany obecnie badaniom pojazd wyposażony jest w silnik spalinowy o mocy 220 kW wraz z przekładnię elektromechaniczną oraz baterią akumulatorów, a także dodatkowy, specjalnie zaprojektowany do tego pojazdu, agregat prądotwórczy o mocy chwilowej 145 kW. Łączna moc silników napędowych wynosi 310 kW w trybie pracy ciągłej lub 470 kW mocy chwilowej. Przy stosunkowo niskiej masie całkowitej pojazdu zapewnia to wysoki jednostkowy wskaźnik mocy 19,3 kW/t (29,3 kW/t).
Tak wysokie wskaźniki mocy zapewniają bardzo dobre parametry trakcyjne wozu, m.in. czas osiągnięcia prędkości 32 km/h wynoszący ok. 5 s, a wraz z nowoopracowanym modułowym zawieszeniem o regulowanej sztywności, stwarzają możliwość zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu do 23 t. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi obecnie 75 km/h i jest osiągana w trybie równoległego napędu spalinowo-elektrycznego.
Pojazd cechuje się wysoką manewrowością, szczególnie w trudnych warunkach terenowych, co można było zauważyć w trakcie pokazu. Układ napędowy zapewnia bezstopniowy skręt pojazdu oraz możliwość obrotu w miejscu (tzw. pivot), szczególnie ważne podczas manewrowania w wąskich uliczkach terenów zurbanizowanych oraz w terenie górskim. Tryby pracy układu napędowego dostosowano do przyszłych wymagań użytkownika.
Więcej o APG w RAPORT-wto 10/11