Australijski Austal, poprzez swoje amerykańskie zakłady, otrzymał zamówienie na wstępne prace projektowe dotyczące Joint High Speed Vessel (JHSV), czyli szybkiego katamarana transportowego.
Austal jest producentem szybkich, aluminiowych statków i okrętów. W ostatnich latach zrealizował np. australijskie zamówienie na 14 jednostek patrolowych typu Armidable, a Austal USA, buduje obecnie dwie prototypowe jednostki w ramach programu US Navy Littoral Combat Ship, w układzie trimarana.
Producent znany jest jednak najbardziej z szybkich katamaranów i trimaranów: dużych promów i luksusowych jachtów. Jeden nich, Westpac Express został w 2002 wypożyczony przez Military Sealift Command, działając na Dalekim Wschodzie w składzie III Marine Expeditionary Force z Okinawy.
Jednostka o długości 110 m i wyporności ponad 2 100 t jest w stanie dzięki 4 dieslom Caterpillar 3618 o mocy 9720 KM każdy, przewieźć 970 żołnierzy na 4000 km z prędkością ekonomiczną 20 w, a więc dwukrotnie większą niż zwykłe statki transportowe. W przypadku uzyskania maksymalnych 33 w., zasięg spada do 2300 km. Alternatywnie katamaran może zabrać 153 półciężarówek Humvee lub 20 transporterów opancerzonych rodziny LAV.
Jest to o tyle istotne, że właśnie na podstawie tej jednostki ma powstać nowa, dedykowana specjalnie dla potrzeb US Navy i US Army (jako wspólne przedsięwzięcie tych rodzajów sił zbrojnych).
Popisana 31 stycznia umowa przewiduje 6-miesięczny okres wstępnych prac projektowych. W przypadku udanego zakończenia tej fazy, Austal ma zagwarantowane przeprowadzenie fazy projektowej i budowę pierwszej jednostki z opcją na siedem kolejnych. Umowa w tej sprawie będzie zawarta między jesienią 2008, a jesienią 2012.