Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M-346 został wybrany przez Izrael

Lotnictwo wojskowe, 16 lutego 2012

Izraelski minister obrony poinformował dzisiaj oficjalnie, że wojska lotnicze wybrały Alenię Aermacchi jako dostawcę samolotów szkolnych. Izrael kupi 30 M-346 za ok. 1 mld USD.

M-346 / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

O lukratywny kontrakt zabiegały koreańska KAI i włoska Alenia Aerachi, producenci najnowszych szkolnych odrzutowców T-50 i M-346, którzy toczą walkę w kilku równolegle rozgrywanych przetargach, w tym m.in. w Polsce. Już w ubiegłym miesiącu izraelskie media donosiły, że 16 stycznia izraelskie wojska lotnicze wskazały M-346, jako najlepiej spełniający ich wymagania (zobacz: Izrael wybiera M346?).

Dzisiaj informację tę oficjalnie potwierdziło ministerstwo obrony w specjalnym oświadczeniu. Podano jednocześnie, że Izrael chce kupić 30 samolotów, a wartość kontraktu wyniesie ok. 1 mld USD. Suma ta zostanie w całości skompensowana sprzedażą uzbrojenia i wyposażenia wojskowego do Włoch. Transakcja musi zostać jeszcze zatwierdzona przez rząd. Jeżeli wszystkie formalności zostaną załatwione zgodnie z oczekiwaniami wojska, pierwsze M-346 trafią do odbiorcy w 2014.

Decyzja wywołała ostrą reakcję przedstawicieli Republiki Korei i KAI. Zarzucają oni procedurze przetargowej brak transparentności i wskazują, że ich offset opiewał na sumę 1,6 mld USD.

Zachowujący anonimowość oficerowie wojsk lotniczych podkreślają jednak, że oba samoloty zostały poddane testom w locie (realizowanym w krajach producentów), a ich charakterystyki - wnikliwej ocenie. W wyniku tego procesu skonstatowano, że oba odrzutowce spełniają żądania użytkownika, jednak M-346 będzie tańszy w eksploatacji.

Zastrzeżenia strony izraelskiej wzbudzał jedynie wypadek, jakiemu uległ prototyp tego samolotu u wybrzeży ZEA w listopadzie ubiegłego roku (zobacz: Rozbił się M-346 Master). Włosi przekazali jednak całą dokumentację z dochodzenia, z której wynika, że przyczyną zdarzenia była usterka instalacji elektrycznej, charakterystyczna jedynie dla konstrukcji prototypowych.

Włoskie Mastery zastąpią niemal 40-letnie A-4 Skyhawki.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.