Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kompromitacja RSK MiG w Peru

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 22 lutego 2012

Przedstawiciele RSK MiG już czwarty raz zwrócili się do ministerstwa obrony Peru o wydłużenie terminu remontów i modernizacji 8 myśliwców MiG-29. Pierwotnie miały być one gotowe w maju 2010.

Kontrakt na remont i modernizację 8 z 19 myśliwców posiadanych przez wojska lotnicze Peru (z 21 kupionych pod koniec lat 1990. od Białorusi i Rosji) został podpisany w sierpniu 2008 (Rosja zmodernizuje peruwiańskie MiGi-29, 2008-08-14), po tym jak pod naciskiem strony rosyjskiej stwierdzono, że prace nie mogą zostać wykonane przez lokalne przedsiębiorstwa. RSK MiG reprezentował peruwiański przedstawiciel - SAC Aviamir (podobny, niejasny model transakcji jest realizowany w Polsce, gdzie RSK MiG reprezentuje jednoosobowe przedsiębiorstwo Polit-Elektronik). Peruwiańskie MiG-29 miały zostać doprowadzone do standardu SMT. Modernizacja miała obejmować zainstalowanie nowej awioniki, w tym radiolokatorów Żuk-ME, wyposażenie kabin myśliwców w wielofunkcyjne wyświetlacze, oraz remonty silników i struktur płatowców, by wydłużyć resursy samolotów. Po modernizacji peruwiańskie MiG-29 miały zyskać możliwość atakowania celów naziemnych i nawodnych.

Podpisany w bazie Chiclayo w obecności ministra obrony Peru Antero Flores-Araoza kontrakt był wart 106 mln USD. W sierpniu 2009 Lima wypłaciła zaliczkę w wysokości 20 mln USD. Pierwsze 4 samoloty miały być gotowe do odbioru w 16 miesięcy po zawarciu kontraktu, a pozostałe 4 po kolejnych 4 miesiącach. Czyli w maju 2010 wszystkie przekazane RSK MiG myśliwce miały wrócić do służby po zakończeniu zaplanowanych prac. Tak się jednak nie stało.

Rosyjska korporacja już trzykrotnie nie dotrzymywała kolejno zmienianych terminów wykonania remontów i modernizacji. Obecnie zwróciła się o przedłużenie terminu po raz czwarty. Tym razem pierwsze MiG-29 miałyby zostać przekazane Peru w lipcu 2012. Według zastępcy peruwiańskiego ministra obrony, gen. rez. Lizardo Maycocka, wszystko wskazuje na to, że także ten termin nie zostanie dotrzymany. Prace nie są bowiem zaawansowane bardziej niż w 65%. W tej sytuacji Lima zażąda zapłacenia kar umownych, w wysokości szacowanej na 39% wartości kontraktu. Na pewno też nie skorzysta z opcji zawartej w umowie, wyremontowania i modernizacji przez RSK MiG pozostałych 11 posiadanych MiG-29.

Według Peru24, gen. Maycock ocenia, że kontrakt zawarty z SAC Aviamir i RSK MiG doprowadził do zapaści peruwiańskie lotnictwo bojowe, któremu brakuje w linii kluczowych samolotów. Podobna sytuacja jest w Indiach (RSK MiG zmodernizuje myśliwce Indii, 2008-03-08), gdzie z powodu niewywiązywania się ze zobowiązań przez rosyjskich kontrahentów do dyspozycji pilotów pozostaje połowa formalnie posiadanych MiG-29. Z powodu niskiej jakości przyjęcia zamówionych MiG-29 odmówiła Algieria (Rosyjskie WWS odkupiły MiGi-29SMT odrzucone przez Algierię, 2009-01-13). Także w Rosji stan techniczny nie tylko używanych, ale i nowych MiG-29 wywołuje krytyczne opinie (MAKS 2011: WMF rezygnuje z MiG-29K?, 2011-08-20). Fatalna wpadka przydarzyła się w czasie pokazów lotniczych MAKS 2011 (MAKS 2011: awaria MiG-29, 2011-08-18), a połowie 2011 w katastrofie MiG-29KUB zginęło dwóch pilotów (Katastrofa MiG-29KUB, 2011-06-27).

Do niedawna sytuacja RSK MiG była krytyczna (Opóźnienie wejścia RSK MiG do OAK, 2008-11-24). Po wejściu spółki do OAK i anulowaniu części zadłużenia (m.in. poprzez wyprzedaż części majątku) oraz uzyskaniu nowych kontraktów (MiGi-29K dla Indii za 1,2 mld USD, 2010-01-18), nieco się poprawiła, ale nadal dla przyszłość tego producenta myśliwców nie jest jasna.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.