Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MCzS zamówiło 2 An-124

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 16 kwietnia 2012

Rosyjskie Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych zamówiło 2 duże samoloty transportowe An-124 Rusłan. Nie wiadomo, kiedy zostaną one dostarczone.

Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych (MCzS) FR zdecydowało się zamówić dwa samoloty transportowe An-124 nowej serii. Nieoficjalnie wiadomo, że jeden zmodernizowany Rusłan kosztuje 200-300 mln USD, zależnie od wyposażenia. Samoloty ma wyprodukować przedsiębiorstwo Awiastar-SP w Ulianowsku. Nie nastąpi to jednak przed 2016, bo dopiero trwają przygotowania do uruchomienia produkcji. O sprawie donosi dziennik Izwiestia.

Wytwarzanie największych na świecie seryjnych transportowców An-124 zakończono praktycznie w połowie lat 1990. Służą one do przewożenia ciężkich ładunków na całym świecie. Duże zapotrzebowanie na ich usługi spowodowało, że władze rosyjskie postanowiły wznowić produkcję samolotów tego typu. Przeznaczyły na to 60 mld rubli. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem produkcji w Awiastar-SP oraz modernizacja konstrukcji, napędów i wyposażenia samolotu. Zmodernizowany An-124 ma mieć udźwig na poziomie 150 ton, o 30 ton więcej niż w wersji podstawowej.

Wstępnie szacowano, że dla opłacalności przedsięwzięcia potrzebne jest zamówienie na 40-60 zmodernizowanych An-124. Zakup 20 do 2020 zaplanowały rosyjskie WWS (20 Rusłanów dla WWS do 2020, 2009-12-25). Kilkadziesiąt kolejnych mogą zamówić cywilne przedsiębiorstwa transportowe, w tym Wołga-Dniepr i Paliot. Informacja o zamówieniu złożonym przez MCzS może świadczyć o tym, że przedsięwzięcie będzie realizowane.

Obecnie park samolotów MCzS składa się z 6 transportowych Ił-76, 6 latających amfibii Be-200, 2 transportowo-pasażerskich An-74, 2 pasażerskich Jak-42 i 2 Ił-62. W 2012 do grupy lotniczej ministerstwa mają trafić 2 An-148, które będą stanowić latające punkty kierowania w sytuacjach kryzysowych oraz pełnić rolę transportowców ewakuacji medycznej. Do 2016 MCzS ma otrzymać jeszcze 7 dobrze sprawdzających się w operacjach ratowniczych Be-200. Ministerstwo zamówiło też 4 Ił-76 (w tym 2 ze modernizowanymi zespołami napędowymi) i 2 Tu-214 lub Tu-204. MCzS ma też kilkadziesiąt śmigłowców: 27 Mi-8, 8 Ka-32 i 6 Mi-26. Chce zamówić jeszcze jeden Mi-26, 5 Mi-8 i 17 Ka-32, ale zatwierdzone plany mówią na razie o możliwości zakupu 16 nowych śmigłowców.

Tempo realizacji zamówień będzie zależeć od sytuacji finansowej MCzS. Obecnie na zakupy sprzętu lotniczego ma ono 20 mld rubli, a według dyrektora Rafela Zakirowa na zaspokojenie potrzeb trzeba co najmniej 54 mld rubli. By poprawić sytuację MCzS realizuje loty komercyjne. W 2011 na transporcie ładunków zarobiło 212 mln rubli.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.