Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Odmłodzenie morskich Rafale

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 24 kwietnia 2012

2,5 roku po podjęciu pierwszych decyzji, rusza proces modernizacji najstarszych myśliwców pokładowych Rafale, zdolnych jedynie do prowadzenia walk powietrznych.

Rafale F2 w czasie ćwiczeń na pokładzie amerykańskiego lotniskowca USS Truman w 2008 / Zdjęcie: US Navy

Pierwsza seria myśliwców Rafale była dostarczana od połowy 2004. Liczyła 13 egz., z których 10 przekazano lotnictwu marynarki wojennej, a 3 wojskom lotniczym. Samoloty oznaczono jako F1. Mogły zwalczać tylko cele powietrzne. Druga transza, z wyposażeniem umożliwiającym już atakowanie celów lądowych i morskich, standardu F2, a składająca się z 48 maszyn, trafiła do odbiorców w latach 2006-2008. Trzecia transza, już w pełni wielozadaniowa, liczy 59 odrzutowców modelu F3, a dostawy są obecnie finalizowane. Jednocześnie wszystkie samoloty F2 doprowadzono do najnowszego wariantu.

Francuska marynarka wojenna posiada obecnie ok. 20 myśliwców pokładowych modeli F3 oraz 10 najstarszych F1. Te ostatnie nie są wykorzystywane operacyjnie, oczekując na doposażenie.

Już pod koniec 2009 wstępną decyzję o zmodernizowaniu ich do wariantu F3 podjął ówczesny minister obrony, Hervé Morin. Zawarta niedługo potem umowa o zakupie następnej partii 60 myśliwców sprecyzowała, że doposażenie najstarszych pokładowych Rafale jest tylko opcją głównego kontraktu (zobacz: Dassault z kontraktem na Rafale).

Ostatnie informacje francuskiej agencji zamówień wojskowych DGA wskazują jednak, że trwają przygotowania do zrealizowania zlecenia. Na razie prace koncentrują się na skoordynowaniu działań Dassault Aviation, głównych poddostawców (w tym MBDA, Thalesa i Sagem) oraz instytucji wojskowych.

Odrzutowce, po modyfikacjach płatowców w wojskowych zakładach remontowych, zostaną skierowane na linię montażową Dassault, gdzie zostaną zainstalowane podzespoły modelu F3. Na razie nie ujawniono dalszych szczegółów, w tym dotyczących terminów wykonania prac. Według wstępnych informacji z 2009, budżet przedsięwzięcia może pochłonąć 300 mln Euro.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.