Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IDEB 2012: MAN dla Słowaków

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 maja 2012

W Bratysławie demonstrował swoją obecność MAN, stając do rywalizacji na nośnik kontenerów z hakowym systemem załadowczym z wozem HX 32.440 8x8 IAC.

MAN HX 32.440 8x8 IAC (HX77) z opancerzoną kabiną i systemem załadowczym multilift będzie najsilniejszym konkurentem Tatrapana 8x8 CC w walce o zamówienie słowackiej armii. Podwozie należy do kategorii dużej nośności. Napęd stanowi jednostka common rail MAN D 2066 LF 34 o mocy 440 KM (324 kW). Dopuszczalna masa całkowita 40 t, przy masie własnej 17 t. Przeniesienie napędu przez skrzynię biegów ZF 12 AS 2302 OD TipMatic i 2-przełożeniową skrzynię rozdzielczą G 173

Wydawać by się mogło, że tabor ciężarówek armii słowackiej będzie zdominowany całkowicie przez wozy Tatry i pojazdy pochodne, jak Tatrapan. Jednak Tanax Trucks, dystrybutor militarnych ciężarówek MAN ze Słowacji, nie złożył broni i zademonstrował na targach IDEB flagowe modele niemieckiego producenta linii HX. Rheinmetall MAN Military Vehicles to konsorcjum zajmujące się produkcją i dystrybucją zmilitaryzowanych ciężarówek rodzin TGA, TGM i TGL oraz typowo militarnych SX i HX.

Dwie ciężarówki MAN serii HX, widoczne są różnice w konfiguracji kabiny nieopancerzonej - HX 32.440 8x8 BB VV na pierwszym planie (zabudowa skrzyniowa na nieco lżejszym podwoziu) i opancerzonej - HX 32.440 8x8 IAC w głębi. Napęd obu stanowi ta sama jednostka napędowa, nie ma również zmian w skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Dopuszczalna masa całkowita BB VV to 32 t, przy masie własnej 15 t

Słowackie siły zbrojne poszukują obecnie nośnika kontenerów specjalnych (IDEB 2012: Tatrapan 8x8 CC, 2012-05-04) z hakowym systemem załadowczym (multilift). MAN oferuje w tym przypadku ciężarówkę HX 32.440 8x8 IAC (HX77), zgodnie z słowackimi wymaganiami wyposażoną w opancerzoną kabinę. Rozwiązanie imponuje osiągami - jest na pełnym poziomie 3 STANAG 4569, czyli zapewnia ochronę przed ostrzałem 7,62-mm przeciwpancerną amunicją karabinową i eksplozją 8-kg ładunku wybuchowego pod dnem lub kołem pojazdu.

Opracowana przez Tanax Truck na bazie podzespołów MAN ciężarówka Arktis 4x4.1R-08 VV napędzana jest silnikiem MAN D 0836 LFL 50 o mocy 240 KM (176 kW), przeniesienie napędu zapewniają skrzynia biegów ZF 9S-1310 OD i dwuprzełożeniowa skrzynia rozdzielcza G 103 / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Tanax Trucks nie ogranicza się jedynie do dystrybucji niemieckich ciężarówek. Słowacy, przy wykorzystaniu komponentów MAN, wytwarzają własną konstrukcję, zaliczaną do kategorii średniej ładowności dużej mobilności. W ciężarówce Arktis 4x4.1R-08 VV w układzie 4x4 wykorzystywana jest zmilitaryzowana kabina MAN z modeli cywilnych. Dopuszczalna masa całkowita wozu to 12 t przy masie własnej 7,9 t.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.