Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe rowery szwajcarskiej armii

Wojska lądowe, 14 maja 2012

Mimo rozwiązania w 2003 ostatniej jednostki bojowej, wyposażonej w rowery, szwajcarskie siły zbrojne ciągle posiadają parę tysięcy tych pojazdów. Wkrótce zostaną zastąpione nowym modelem.

Ostatni model MO-93, jak w skazuje nazwa, został wprowadzony do służby w połowie lat 1990. Zwraca uwagę przystosowanie go do wykonywania zadań bojowych, przez dodanie dedykowanych bagażników i toreb. MO-93 mógł przewozić żołnierza i ładunki o łącznej masie ponad 150 kg. Standardowe rowery projektowane są dla obciążeń nie przekraczających 100 kg

Szwajcarski minister obrony, Ueli Maurer zdecydował o kupieniu 2,8 tys. rowerów, które zastąpią model MO-93. Nowe, produkowane w kraju, będą od nich zdecydowanie lżejsze (zamiast 25 mają masę 15 kg), głównie dzięki aluminiowej ramie. Zostaną także wyposażone w tarczowe hamulce. Jeden egz. będzie kosztował 2,5 tys. CHF, czyli ok. 2,7 tys. USD.

W odróżnieniu od wcześniejszych modeli, nowy nie będzie jednak przeznaczony do wykonywania zadań bojowych. Szwajcarzy zrezygnowali z utrzymywanie pododdziałów kolarzy w 2003. Po wspomnianej dacie rowery są wykorzystywane do rekreacji lub do szybkiego poruszania się w obrębie jednostek wojskowych. Nadal są jednak są elementem tradycji wojskowej tego kraju.

Archaiczny MO-05. Służył w Szwajcarii przez niemal wiek. Był prosty i niebywale wytrzymały / Zdjęcia: reudatripical.com

Rowery odegrały istotną rolę w okresie II wojny światowej, jako namiastka pojazdów mechanicznych, głównie w pododdziałach rozpoznawczych (np. w jednostkach WP przed 1939). Pod koniec działań wojennych, z braku paliwa, były powszechnie wykorzystywane w niemieckich siłach zbrojnych, w tym nawet jako środek transportu pododdziałów piechoty dywizji pancernych.

Największe znaczenie rowerów przypadło jednak na lata wojny w Wietnamie, kiedy komuniści oparli na nich transport zaopatrzenia dla sił działających na południu. Doszło do tego, że produkowano je bez siodełek i pedałów - tragarz był zdolny jedynie do prowadzenia mocno obciążonego pojazdu. Przekazywanie zaopatrzenia w taki sposób nie chroniło od strat, jednak czyniło niemożliwym całkowite przerwanie dostaw przy pomocy lotnictwa.

Obecnie rowery wojskowe są ponownie kupowane, choć w bardzo małych ilościach, na rzecz jednostek specjalnych i spadochronowych, w tym amerykańskich. Mimo ograniczonych osiągów, pozwalają na bezgłośne poruszanie się, znacznie szybciej i z większym obciążeniem, niż w czasie pieszego marszu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.