Rosyjski samolot pasażerski Superjet 100, który rozbił się 9 maja w Indonezji i w którym zginęło 45 osób, nie był tym samym, który rozpoczął azjatyckie tournee. W lotach uczestniczyły dwie maszyny.
O zamianie samolotu poinformował Kommersant w swoim moskiewskim wydaniu. Powołując się na informacje spotterów, którzy obserwowali trasę lotu Superjeta 100, ujawniono, że samolot który uległ katastrofie 9 maja (zobacz: Katastrofa Superjeta 100 w Indonezji, 2012-05-09), nie był tym, który rozpoczął pierwszą część trasy promocyjnej. W Kazachstanie i Pakistanie latał Superjet 100 o numerze 97005, a w Indonezji rozbił się samolot 97004.
Rzeczniczka holdingu Suchoja potwierdziła dziś te informacje. Zapytana o przyczynę, odpowiedziała, że pierwszy samolot został zawrócony do Moskwy z Kazachstanu na dalsze testy, nie podając więcej szczegółów na ten temat. Do tej pory nie znane są również oficjalne informacje nt. przyczyn indonezyjskiej katastrofy. W rosyjskich mediach pojawiła się jedynie nieoficjalna informacja, że prawdopodobnie nie zadziałał prawidłowo system TAWS, ostrzegający o zbliżaniu się ziemi.