Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejna dyrektywa o EC 135

Lotnictwo cywilne, 21 maja 2012

Europejskie władze lotnicze EASA nakazały natychmiastowe przeprowadzenie inspekcji piast wirnika nośnego śmigłowców Eurocopter EC 135 i EC 635, w związku z odkryciem kolejnych pęknięć.

EC 135 jest jednym z najbardziej popularnych modeli europejskiego producenta, który do tej pory sprzedał ok. tysiąca śmigłowców tego typu. 23 trafiły do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, notując szybkie zużywanie się silników, co wynika ze złego zabezpieczenia lotów powietrza przed zasysaniem pyłów i zanieczyszczeń w czasie startów oraz lądowań w przygodnym terenie / Zdjęcie: EDVK

Doniesienia o problemach EC 135 pochodzą z marca bieżącego roku, kiedy EASA wydała pierwsze zalecenia w sprawie przeglądów. Okazało się bowiem, że wykryto wtedy pęknięcia w dolnej płycie piasty wirnika nośnego. Wstępne ustalenia wskazywały, że przyczyną ich powstania mogło być odkształcenie zawleczek zabezpieczających sworzni mocujących łopaty wirnika nośnego. To z kolei mogło doprowadzić do poluzowania nakrętek zabezpieczających sworznie, co w konsekwencji spowodowało nieprawidłową pracę połączenia sworzniowego, a w efekcie pęknięcia płyty piasty. Brak reakcji na to uszkodzenie w dłuższej perspektywie czasu doprowadziłby do katastrofy (zobacz: Pęknięcia piast wirników EC 135).

17 maja europejskie władze lotnicze wydały nową dyrektywę, dotyczącą tej sprawy, w związku z wykryciem pęknięć w kolejnych dwóch śmigłowcach. Nakazano przeprowadzenie wzrokowej inspekcji wszystkich EC 135 i 635, w ciągu trzech dni od opublikowania dokumentu. Nałożono jednocześnie na właścicieli obowiązek dokonywania takich oględzin - górnej i dolnej płyty piasty, jak również wszystkich zawleczek - co 6 h, a w wypadku wykrycia pęknięć, do natychmiastowej wymiany piasty. W przypadku, gdy piasta ma za sobą więcej niż 400 h lotów, inspekcie powinny być realizowane jeszcze częściej.

Do tej pory przedstawiciele Eurocoptera nie poinformowali, czy opracowali już kompleksowe rozwiązanie problemu, co było obligatoryjnym wymogiem, nałożonym w marcu przez EASA na producenta.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.