Europejskie władze lotnicze EASA nakazały natychmiastowe przeprowadzenie inspekcji piast wirnika nośnego śmigłowców Eurocopter EC 135 i EC 635, w związku z odkryciem kolejnych pęknięć.
Doniesienia o problemach EC 135 pochodzą z marca bieżącego roku, kiedy EASA wydała pierwsze zalecenia w sprawie przeglądów. Okazało się bowiem, że wykryto wtedy pęknięcia w dolnej płycie piasty wirnika nośnego. Wstępne ustalenia wskazywały, że przyczyną ich powstania mogło być odkształcenie zawleczek zabezpieczających sworzni mocujących łopaty wirnika nośnego. To z kolei mogło doprowadzić do poluzowania nakrętek zabezpieczających sworznie, co w konsekwencji spowodowało nieprawidłową pracę połączenia sworzniowego, a w efekcie pęknięcia płyty piasty. Brak reakcji na to uszkodzenie w dłuższej perspektywie czasu doprowadziłby do katastrofy (zobacz: Pęknięcia piast wirników EC 135).
17 maja europejskie władze lotnicze wydały nową dyrektywę, dotyczącą tej sprawy, w związku z wykryciem pęknięć w kolejnych dwóch śmigłowcach. Nakazano przeprowadzenie wzrokowej inspekcji wszystkich EC 135 i 635, w ciągu trzech dni od opublikowania dokumentu. Nałożono jednocześnie na właścicieli obowiązek dokonywania takich oględzin - górnej i dolnej płyty piasty, jak również wszystkich zawleczek - co 6 h, a w wypadku wykrycia pęknięć, do natychmiastowej wymiany piasty. W przypadku, gdy piasta ma za sobą więcej niż 400 h lotów, inspekcie powinny być realizowane jeszcze częściej.
Do tej pory przedstawiciele Eurocoptera nie poinformowali, czy opracowali już kompleksowe rozwiązanie problemu, co było obligatoryjnym wymogiem, nałożonym w marcu przez EASA na producenta.