Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

TAP Tools w Mińsku Mazowieckim

Lotnictwo wojskowe, 24 maja 2012

W 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się prezentacja systemów komunikacji głosowej VCS i narzędzi do automatyzacji zarządzania operacjami lotniskowymi (TAP Tools).

Prezentację spółek MAW Telecom i Frequentis AG zorganizował Zarząd Dowodzenia i Łączności Sił Powietrznych

MAW Telecom w latach 2008-2010 dostarczyła i wdrożyła do Sił Powietrznych system komunikacji głosowej VCS, produkowany przez austriacką Frequentis AG. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie w Europie system łączności ziemia-powietrze-ziemia, oparty o protokół IP.

System ma wbudowane mechanizmy podłączenia i integracji systemów VCS, zainstalowanych na wieżach portów lotniczych (WPL). Dzięki temu możliwa jest łatwa rozbudowa systemu ogólnopolskiego i integracja poszczególnych wieżowych VCS. Zestawy instalowane na WPL integrują środki łączności, w tym łączności radiowej ziemia-powietrze, naziemnej oraz telefonicznej dla pojedynczego lotniska.

Systemy wieżowe, oprócz komponentów VCS, wykorzystują również TAP Tools, czyli narzędzia do automatyzacji zarządzania operacjami lotniskowymi. Pozwalają one na tworzenie nowoczesnych, zunifikowanych graficznie stanowisk pracy osób funkcyjnych wieży kontroli lotów i lotniska, z naciskiem na efektywność, bezpieczeństwo i szybkość reakcji w sytuacjach kryzysowych. Systemy te są już wykorzystywane na wielu lotniskach Europy, zyskały także bardzo dobre opinie u zespołów obsługi lotnisk w USA.

Według przedstawicieli MAW Telecom, pokaz w Mińsku Mazowieckim miał przede wszystkim na celu wskazanie możliwych kierunków modernizacji, integracji oraz automatyzacji systemów dowodzenia i zarządzania ruchem lotniczym w Siłach Powietrznych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Sztabu Generalnego WP, Sił Powietrznych, Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego, Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz dowódca i przedstawiciele 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego.

W trakcie pierwszej części przedstawiono m.in. działanie systemu pokazowego, z podziałem na dwa komponenty: wieżowy (METEO, ATIS, NAVAIDS, kontroli ruchu powietrznego i APP) oraz elektroniczne paski lotów (smartSTRIPS).

W drugiej części omówiono szczegółowo m.in. zastosowanie zintegrowanego rozwiązania TAP Tools, zamiast osobnych paneli dla każdego z urządzeń sterowania na UL; wykorzystanie i racjonalizację aranżacji dostępnej przestrzeni na WPL; zwiększenie komfortu pracy, poziomu redundancji oraz niezawodności obsługi systemów obecnie kontrolowanych i wykorzystywanych na WPL; wreszcie - możliwość integracji nowo nabywanych systemów z TAP Tools, bez konieczności dużych zmian i instalacji na WPL.

Widok na ekran szwajcarskiego kontrolera lotów, który korzysta z systemu Florako, przystosowanego do wymiany informacji w standardzie Link 16, dostarczonego przez Frequentis AG / Zdjęcia: MAW Telecom

W dyskusji podkreślono, że integracja systemów zainstalowanych na wieżach może nie tylko usprawnić obieg danych pomiędzy uczestnikami ruchu lotniczego (m.in. przez wymianę depesz czy szybką aktualizację danych meteorologicznych), ale przede wszystkim znacząco zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność pracy kontrolerów ruchu lotniczego i pozostałych służb lotniskowych.

Kontrolerzy zwrócili natomiast uwagę na prezentację elektronicznych pasków lotów, które pozwalają na znacznie szybsze wprowadzanie zmian, niż ma to miejsce w przypadku odręcznych zapisków. Podkreślili także możliwość wydawania komend głosowych, które są najpierw weryfikowane przez system (co do zasadności i logiki), a potem potwierdzane przez kontrolera. Dzięki temu uzyskuje się dodatkową możliwość sterowania systemem.

Przedstawiciele MAW Telecom podkreślali, że otwarta architektura systemu umożliwia dokonanie prawdziwego skoku technologicznego stosunkowo niewielkim kosztem. Wdrożenie narzędzi do automatyzacji zarządzania operacjami lotniskowymi przyniesie - według nich - natychmiastową redukcję kosztów kontroli ruchu lotniczego, jak i liczby koniecznych modyfikacji systemu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.