Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

USAF rezygnują z Blue Devil 2

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 maja 2012

US Air Force zrezygnowały z dalszego finansowania prac nad dużym sterowcem rozpoznawczym Blue Devil 2. Powodem jest opóźnienie programu i dwukrotny wzrost kosztów.

Blue Devil Block 2 miał stać się największym sterowcem w składzie USAF (zdjęcie z hangaru w Elizabeth City w Karolinie Północnej: MAV6). Jego długość przekracza 123 m, objętość 37 tys. m3, a planowany udźwig miał wynosić ponad 1100 kg w przypadku misji trwających 5 dni (przy krótszych, 3-dniowych misjach mógłby zabierać nawet trzykrotnie większy ładunek użyteczny). Miał służyć do ciągłej obserwacji sytuacji na ziemi z wykorzystaniem systemów Argus, Axsys i Pennat Race (łącznie 10-40 czujników różnych typów) oraz systemu transmisji danych w czasie rzeczywistym. Planowano jego skierowanie do Afganistanu w lutym 2012.

Rozwojem Blue Devil 2 zajmuje się kompania MAV6 na podstawie wartego w pierwszej fazie 86,2 mln USD kontraktu z października 2010 (cały program oceniono na 211 mln USD). Z powodu przeciągania się prac i dwukrotnego wzrostu kosztów USAF postanowiły zrezygnować z dalszego finansowania prac projektowych wraz z upływem obecnej fazy programu, czyli od końca czerwca. Wcześniej, w marcu przedstawiciele zamawiającego, by przyspieszyć realizację prac zrezygnowali z wymagania wyposażenia sterowca w docelowe systemy rozpoznawcze i z autonomicznego systemu sterowania. Już wtedy zapowiadano rezygnację z programu, na który nie planowano środków na rok finansowy 2013.

Mniejsza odmiana Blue Devil 2 - Blue Devil został ukończony przez MAV6. Jest obecnie wykorzystywany w Afganistanie. Służy do rozpoznawania sytuacji naziemnej.

Swój program budowy dużego sterowca rozpoznawczego kontynuuje US Army. Chodzi o brytyjski sterowiec Hybrid Air Vehicle (rysunek: Hybrid Air Vehicles) projektowany dla Northrop Grumman Long-Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV). Program wart jest 517 mln USD. Sterowiec ma operować w promieniu 2 tys. mil (ponad 3 tys. km) od bazy przez co najmniej 21 dni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.