Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ku wypożyczeniu Mi-17

12 lipca 2012

Inspektorat Uzbrojenia MON prowadzi analizę rynku, która ma umożliwić wypożyczenie dla Sił Powietrznych RP 2 śmigłowców Mi-17 do szkolenia pilotów, w latach 2013-2015.

Jeden z paru Mi-17TU, które zostały przejęte od 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w ubiegłym roku, w momencie tworzenia 7. eskadry działań specjalnych, stacjonującej w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu / Zdjęcie: SP

7. eskadra działań specjalnych jest młodą jednostką, której zadaniem jest działanie na rzecz formacji specjalnych. Według pierwotnych planów miała składać się z 4 kluczy śmigłowców (Mi-17 i Mi-24) i klucza samolotów. Wiropłaty miały pochodzić z różnych jednostek lotnictwa Wojsk Lądowych, w tym także po działaniach w Afganistanie. Etat jednostki ustalono w marcu 2011 na ok. 180 żołnierzy.

Obecnie 7 eds posiada 4 Mi-17, z których część bierze udział w szkoleniu wojsk specjalnych w USA (z amerykańskimi instruktorami-pilotami z 6th Special Operation Squadron). Istnieje w związku z tym paląca potrzeba zwiększenia możliwości szkoleniowych w kraju, tym bardziej, że liczba pilotów - ściąganych z różnych jednostek - ma wzrastać.

Pierwszym krokiem w tym celu było podpisanie kilka miesięcy temu z litewską UAB AK Aviabaltica umowy o szkoleniu załóg Mi-17 przy pomocy posiadanego przez spółkę symulatora. 3 lipca dowódca 33. Bazy Lotnictwa Transportowego zawarł z prezesem czeskiej spółki LOM Praha umowę na świadczenie do końca listopada 2012 usług w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego w powietrzu pilotów śmigłowców Mi-17.

Zyskany w ten sposób czas powinien pozwolić na bardziej stabilną formę szkolenia. W tym celu Inspektorat Uzbrojenia MON 6 lipca opublikował ogłoszenie informacyjne, dotyczące możliwości wypożyczenia w latach 2013-2015 pary Mi-17 bez załóg, za to z pełnym pakietem logistycznym i serwisowym (całkowicie odciążającym eskadrę). Preferowane modele to Mi-17TU, -171V, -171VT/VU lub analogiczne wersje, oznaczone przez producenta jako Mi-8 (Rosjanie powrócili do tego tej nazwy, Mi-17 pozostawiając dla modeli eksportowych).

Śmigłowce mają być przystosowane do lotów szkolnych zarówno w dzień jak i w nocy, także w terenach górskich oraz nad morzem. Podczas eksploatacji M-17 nie przewiduje się użycia środków bojowych. Liczba zakontraktowanych lotów wyniesie 500 do 800 h rocznie lub 1500 do 2400 w całym okresie eksploatacji.

Zapytanie nie jest formalnym rozpoczęciem przetargu, ale formą sondowania rynku. Dopiero na podstawie uzyskanych odpowiedzi, które powinny napłynąć do 20 sierpnia, zostanie przeprowadzona analiza opłacalności przedsięwzięcia. Można się przy tym domyślać, że końcowy termin potencjalnego wypożyczenia (2015) może zbiegać się w dostawami nowych śmigłowców. Przypomnijmy, że MON zainicjował proces zakupu 26 maszyn, z których 16 ma występować w wersji transportowej (zobacz: MON chce kupić 26 śmigłowców).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.