Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mastery dla Izraela

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 lipca 2012

Alenia Aermacchi, spółka włoskiego koncernu Finmeccanica, poinformowała o podpisaniu dziś wartego miliard dolarów kontraktu z izraelskim ministerstwem obrony na dostawę 30 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master.

Pierwsze M-346 mają trafić do Izraela w połowie 2014. Zastąpią 40 letnie TA-4M Skyhawki / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

Kontrakt jest częścią zawartego wcześniej porozumienia rządów Włoch i Izraela. Obejmuje dostawę samolotów za 850 mln USD oraz pakietu technicznego i szkoleniowego, podnoszącego jego wartość do miliarda dolarów (6,35 mld szekli). Udział Alenia Aermacchi jest szacowany na 600 mln USD. Zawarta w Rzymie umowa przewiduje także udział innych przedsiębiorstw, w tym włoskich (m.in. SELEX Elsag - dostawca systemów łączności komputera pokładowego) i izraelskich (IAI Elta Systems). W ramach offsetu IAI ma dostarczyć Telespazio system obserwacyjny wysokiej rozdzielczości (50 cm) do wartego 150-200 mln USD satelity OPTSAT-3000, a Elta systemy łączności do dwóch samolotów wczesnego ostrzegania CAEW (Conformal Airborne Early Warning) dla włoskich wojsk lotniczych. Transakcja jest finansowana przez konsorcjum największego włoskiego banku - UniCredit i funduszu emerytalnego Casa, wspólnie z Ministerstwem Obrony Izraela i bankiem Hapoalim (jego udział wyniesie 200 mln Euro - równowartość 980 mln szekli). Kredyt ma zostać spłacony przez nabywcę w ciągu 20 lat. Formalnie operatorem włoskich samolotów będzie spółka joint venture Elbit Systems/Israel Aerospace Industries - TOR Systems, która ma świadczyć usługi szkoleniowe dla izraelskich wojsk lotniczych.

O wyborze samolotu Alenia Aermacchi ministerstwo obrony Izraela informowało już w lutym (zobacz: M-346 został wybrany przez Izrael, 2012-02-16). O ten kontrakt walczyła też koreańska KAI, proponująca samolot T-50. Koreańczycy przegrali wcześniej z Włochami w rywalizacji o kontrakty na 12 samolotów dla wojsk lotniczych Singapuru (zobacz: Singapur wybiera M-346, 2010-07-06) i 48 M-346 dla ZEA (M-346 dla ZEA, 2009-02-27, MB-339 zamiast M-346, 2010-07-28).

Alenia Aermacchi nie udało się dotąd sfinalizować prowadzonych od 2009 rozmów dotyczących realizacji tej ostatniej transakcji. Pierwszym odbiorcą Masterów stały się więc Włochy. W 2009 zamówiły one 6 M-346 (Zamówienie na M-346 Master, 2009-06-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.