Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wszystkie Hawki w Indiach

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 sierpnia 2012

Indyjskie wojska lotnicze odebrały ostatni z 66 zamówionych w 2004 samolotów szkolno-bojowych Hawk Mk-132. Docelowo Indie chcą mieć ponad 140 maszyn tego typu.

Zdjęcie: BAE Systems

Kontrakt z 2004 zakładał dostawę 24 Hawków przez BAE Systems (Pierwsze Hawki w Indiach, 2007-11-13) i produkcję kolejnych 42 na licencji przez Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL). Wartość kontraktu szacowano na 1,8 mld USD. W 2010 Indie zamówiły kolejną partię Hawków w ilości 57 egz. (Hawki bliżej Indii, 2010-07-29). Samoloty z drugiego kontraktu miały zostać podzielone pomiędzy wojska lotnicze i marynarkę wojenną w stosunku 40:17. Z kolei pod koniec 2011 New Delhi poinformowało o zakupie trzeciej partii samolotów szkoleniowych w liczbie 20 egz. (Indie kupią 20 dodatkowych Hawków, 2011-12-05).

Pierwotnie realizacja kontaktu z 2004 miała zakończyć się w latach 2010-2011. Jednak cały proces przesunął się w czasie. Stało się tak z powodu kwestionowania przez odbiorcę jakości poszczególnych podzespołów. Zakończenie dostaw samolotów zamówionych w 2010 planowane jest na 2016 i na chwilę obecną nic nie przewiduje opóźnienia w realizacji tej umowy.

Indie chcą wprowadzić do służby łącznie ponad 140 Hawków. Ma to stanowić element szerszego i rozłożonego w czasie planu modernizacji i nowocześnienia floty indyjskich samolotów szkoleniowych. W przyszłości ich uzupełnieniem ma być 75 turbośmigłowych Pilatus PC-7 Mk II, zakupionych w br. za kwotę 355 mln USD (Zgoda Indii na Pilatusy, 2012-05-11).

Docelowo nowe samoloty szkoleniowe mają zastąpić wykorzystywane obecnie HPT-32 i HJT-36 Kirjan MkII. Wymiana pokoleniowa, a przede wszystkim jakościowa, w przypadku tego typu maszyn jest konieczna. Zwłaszcza w kontekście rosnącej lawinowo liczby wypadków z udziałem indyjskich samolotów bojowych. W marcu br. ministerstwo obrony Indii poinformowało, że w ciągu ostatnich 3 lat, wojska lotnicze tego kraju utraciły w wyniku wypadków 33 myśliwce i 10 śmigłowców (Jak na wojnie..., 2012-03-20). Główną przyczyną tego typu zdarzeń, poza stanem technicznym samych samolotów, było właśnie złe wyszkolenie pilotów.

Podniesienie poziomu szkolenia indyjskich pilotów jest konieczne w kontekście planowanego wprowadzenia do służby 126 myśliwców wielozadaniowych Rafale (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.