Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

RPA zainteresowana A400M?

Przemysł zbrojeniowy, 18 września 2012

Przedstawiciele europejskiej Airbus Military i południowoafrykańskiej Denel podpisali porozumienie o zwiększeniu produkcji podzespołów dla transportowego A400M. Może to być wstęp do ponownego zakupu samolotów przez RPA.

Pięć prototypowych A400M przed tegorocznym, wspólnym lotem reklamowym. Rozpoczynająca się produkcja seryjna wymaga zwiększenia tempa pracy przez wszystkich poddostawców, także z RPA / Zdjęcie: Airbus Military

Porozumienie dotyczy europejskiego koncernu, jako zleceniodawcy, oraz Denel Saab Aerostructures, które dostarcza struktury połączenia skrzydeł z kadłubem, a także poszycia płatowca w tym rejonie. Obie strony zadeklarowały, że dojdzie do znacznego zwiększenia zamówień w wymiarze ilościowym, w związku z rozwijaniem produkcji seryjnej A400M – pierwsze egzemplarze mają trafić do francuskich wojsk lotniczych w 2013 (Wszystkie A400M w powietrzu, 2012-06-11).

Zlecenie ma ogromne znaczenie dla południowoafrykańskiego przedsiębiorstwa. Ze względu na brak zamówień Airbusa – co z kolei związane było z opóźnieniem programu – notowało ono straty. By przetrwać, musiało zostać kilka miesięcy temu wsparte przez państwo kwotą 700 mln randów (85 mln USD). Przy obecnym prognozowanym poziomie zleceń, władze spółki planują osiągnięcie rentowności w okresie 3-4 lat.

Włączenie przemysłu RPA w program budowy A400M nastąpiło w 2005, po podpisaniu umowy o zakupie przez ten kraj 8 samolotów transportowych. Oprócz Denela, zlecenia otrzymały także Aerosud (m.in. końcówki skrzydeł, elementy kabiny pilotów) i Cobham South Africa (anteny systemu łączności satelitarnej). Wartość kontraktów szacowano na ok. 370-380 mln USD.

Ze względu na opóźnienia i rosnącą cenę samolotów, władze RPA zerwały w 2009 umowę o ich zakupie (RPA rezygnuje z A400M!, 2009-11-05). Domagały się także zwrotu zaliczki w wysokości 2,9 mld randów (ok. 430 mln USD w 2011). Europejczycy szantażowali zerwaniem umów przemysłowych (RPA żąda zwrotu zaliczki za A400M, 2011-07-03), ostatecznie jednak zdecydowali się na oddanie otrzymanych wcześniej sum i powrót do wcześniej ustalonego zakresu współpracy przemysłowej. Faktem jest jednak, że szczegółów osiągniętego porozumienia nie ujawniono. Wczoraj podpisana umowa Airbus-Denel jest wypełnieniem tego ramowego porozumienia z ubiegłego roku.

Eksperci są zgodni, że pojednawcze stanowisko Airbusa wynika nie tyle z korzyści, jakie daje względnie tani poddostawca, ale przede wszystkim z perspektyw ponownego zakupu A400M przez RPA. Wojska lotnicze tego kraju posiadają obecnie 7 egz. C-130BZ. Mimo modernizacji, mają one za sobą niemal 50 lat służby, będąc jednymi z najstarszych, wykorzystywanych operacyjnie Herculesów. Nie są one jednak najstarsze… Do zadań transportowych, morskich i walki radioelektronicznej służą 70-letnie Douglasy DC-3 Dakota (C-47TP).

Sytuacja ta powoduje, że RPA będzie musiała w najbliższej przyszłości kupić nowe samoloty. Airbus Military nie ma przy tym wyłączności na potencjalny kontrakt. O zlecenie usilnie stara się także Lockheed Martin z transportowymi i morskimi odmianami C-130J.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.