Włosko-brytyjska AgustaWestland i amerykański Northrop Grumman zawarły porozumienie o współpracy, dotyczące wykorzystania śmigłowca AW101 w planowanych przetargach na śmigłowce prezydenckie i maszyny CSAR dla USAF.
Europejskie i amerykańskie przedsiębiorstwa były dotychczas zaciekłymi konkurentami. AgustaWestland, wraz z Boeingiem i Lockheed Martinem, zwyciężyły w 2005 w przetargu na dostawy śmigłowców dla eskadry prezydenckiej, tworząc na bazie AW101 zamerykanizowaną wersję VH-71 Kestler. Northrop Grumman z kolei, występując w grupie z Sikorsky Aircraft i L-3 Communication, oferowali bez powodzenia odmianę S-92.
Zmieniające się i bardzo wyśrubowane żądania Pentagonu w stosunku do Kestlera doprowadziły jednak do spiętrzenia się problemów technicznych i niekontrolowanego wzrostu kosztów programu, co ostatecznie doprowadziło do jego skasowania w 2009 (Kasata programu VH-71, 2009-06-02).
Zawarte wczoraj wstępne porozumienie zakłada współpracę obu podmiotów przy przygotowywanych przetargach na śmigłowce ratownictwa bojowego dla amerykańskich wojsk lotniczych (program Combat Rescue Helicopter, CRH) i statki powietrzne eskadry prezydenckiej (program VXX; zamierza w nim wziąć udział także Bell/Boeing, producent samolotów hybrydowych V-22 Osprey).
Oznacza to całkowita zmianę sojuszów, choć faktem jest, że jako pierwszy uczynił to Lockheed Martin, który już w 2010 porozumiał się z Sikorsky Aircraft (Lockheed Martin zmienia barwy, 2010-04-20).
Nie jest jednak pewne, czy na przeszkodzie tandemu AgustaWestland-Northrop Grumman nie stanie Boeing, który dwa lata temu kupił pełnię praw intelektualnych, dokumentację i prawa do produkcji śmigłowca AW101, co dotyczyło programu VXX (Boeing kupił prawa do AW101, 2010-06-09). Faktem jest jednak, że strony nie ujawniły wówczas szczegółów umowy.