Dowódca WWS FR poinformował, że zatwierdzona została geometria bombowca dalekiego zasięgu nowej generacji PAK DA. Oblot jego prototypu jest planowany na lata 2017-2022.
Według dowódcy WWS FR, gen.-por. Wiktora Bondariewa, prace nad PAK DA (pierspiektiwnyj awiacjonnyj kompleks dalnoj awiacji) przebiegają zgodnie z planem. W ostatnim czasie zatwierdzono nie tylko jego wstępną geometrię, ale także plan dalszego rozwoju, w tym testów kluczowych rozwiązań technicznych. Według gen. Bondariewa, projektowanie bombowca dalekiego zasięgu, zdolnego do przenoszenia uzbrojenia jądrowego jest priorytetem WWS FR.
Wcześniej dowódca Dalnoj Awiacji, gen.-por. Anatolij Żichariew stwierdził, że oblot prototypu PAK DA jest planowany na 2022, zaś prezydent Władimir Putin mówił nawet o 2017. Obaj podkreślali jednak, że opracowanie nowego bombowca to poważne przedsięwzięcie naukowo-badawcze, obarczone dużym ryzykiem. Samolot ma być zbudowany z wykorzystaniem technik stealth, w dużym stopniu z kompozytów. Jego projektowaniem zajmuje się kompania Tupolew. Seryjne PAK DA mają wejść do służby przed 2030 (w wariancie optymistycznym – do 2025).
Według przedstawicieli kompanii Tupolew, w 2009 przeanalizowano 47 wariantów nowego bombowca (Nowy bombowiec dalekiego zasięgu dla WWS, 2009-08-19). Z nich do głębszych analiz wybrano 4. Obecnie wybrano jeden z nich, płynnie przechodząc do prac projektowo-konstrukcyjnych.
PAK DA ma zastąpić obecnie eksploatowane bombowce strategiczne Tu-95 i Tu-160. Według konstruktora generalnego Tupolewa, Igora Szewczuka, jego projekt techniczny ma być gotowy w 2015. Według nieoficjalnych informacji, nowy bombowiec ma być napędzany czterema silnikami turboodrzutowymi AL-41F1 (choć brane pod uwagę są inne napędy powstające w ramach programu Samoliot 2020), a jego maksymalna startowa ma wynosić ok. 125 ton przy masie uzbrojenia 25 t. Prędkość maksymalna PAK DA jest planowana na Ma2, a zasięg na 12-15 tys. km. Bombowiec ma przenosić nowej generacji uzbrojenie rakietowe z głowicami jądrowymi.