Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pilatusy dla Afgańczyków

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 października 2012

Sierra Nevada Corporation (SNC) otrzymała zlecenie na doposażenie 18 samolotów PC-12/47E Pilatus przeznaczonych dla afgańskich sił specjalnych.

Departament Stanu USA, jako pośrednik w realizacji kontraktu, nie podał wymagań rekonfiguracyjnych zakupionych maszyn. Można się jednak spodziewać, że SNC wyposaży jest m.in. w unowocześnioną aparaturę obserwacji pola walki oraz wzbogacone środki łączności i przesyłu danych. Zamówione samoloty będą bowiem najprawdopodobniej wykorzystywane do misji rozpoznawczych i wywiadowczych. Na zdjęciu PC12 NG w barwach fińskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: Pilatus Aircraft

Wartość porozumienia wynosi 218 mln USD. Prace doposażeniowe produkowanych przez Pilatus Aircraft (Dobre wyniki Pilatusa, 2012-04-25) samolotów do wymagań misyjnych afgańskich sił specjalnych mają być realizowane na terenie zakładów SNC w Sparks (Nevada). Ostatni z zamówionych samolotów ma zostać dostarczony odbiorcy do 31 lipca 2015. Kontrakt został zawarty w ramach amerykańskiego rządowego programu Foreign Military Sales.

Departament Stanu USA, jako pośrednik w realizacji kontraktu, nie podał wymagań rekonfiguracyjnych zakupionych maszyn. Można się jednak spodziewać, że SNC wyposaży jest m.in. w unowocześnioną aparaturę obserwacji pola walki oraz wzbogacone środki łączności i przesyłu danych. Zamówione samoloty będą bowiem najprawdopodobniej wykorzystywane do misji rozpoznawczych i wywiadowczych.

Według nieoficjalnych informacji, zakontraktowane dla Afgańczyków Pilatusy, pod względem zamontowanego wyposażenia oraz potencjału operacyjnego, miałyby dorównywać wykorzystywanym przez dowództwo operacji specjalnych USA PC-12 (U-28A) (Cztery ofiary katastrofy U-28A, 2012-02-21).

11-miejscowy PC-12 NG (Początek dostaw Pilatusa PC-12 NG, 2008-05-28; Pierwszy polski PC-12NG, 2011-07-04) to zmodernizowany samolot PC-12 (Tysięczny PC-12, 2010-07-15), napędzany silnikiem turbośmigłowym P&WC PT-6A-67P i wyposażony w glass cockpit Honeywell Primus Apex. Samoloty w tej wersji wykorzystywane są już m.in. przez wojska lotnicze Finlandii (Pierwszy PC-12 NG dla Finów, 2010-07-06). Warto dodać, że w Polsce w PZL Świdnik zaangażowane są w montaż kadłuba PC-12 NG, w oparciu o podzespoły, produkowane w macierzystych zakładach Pilatusa w szwajcarskim Stans (Pilatusy ze Świdnika, 2010-03-31; 50 kadłubów rocznie, 2010-04-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.