Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Maule M-9 i L-410 pod Moskwą

Lotnictwo cywilne, 25 października 2012

Pod Moskwą mają być montowane amerykańskie samoloty Maule M-9 i modernizowane czeskie L-410. Według planów, nawet po kilkadziesiąt rocznie.

Mały samolot pasażerski Let L-410UVP-E20 / Zdjęcie: Let Kunovice

W Obwodzie Podmoskiewskim mają powstać zakłady wytwarzające z licencji amerykańskie samoloty Maule M-9 i modernizujące czeskie samoloty L-410. Według Kommiersanta, powołującego się na gubernatora Siergieja Szojgu, na razie toczą się rozmowy na temat warunków kontraktu i dokładnego miejsca produkcji. Możliwe jest jednak, że pierwszych 30 samolotów M-9 powstałoby pod Moskwą już w 2013. Władze Obwodu deklarują, że chciałyby zamówić 10-15 z nich. Cena jednostkowa 5-miejscowej maszyny jest szacowana na 6,9 mln rubli.

Władze Obwodu Podmoskiewskiego prowadzą też rozmowy z właścicielem czeskiej wytwórni samolotów L-410 – Let w Kunovicach – Uralską kompanią górniczo-metalurgiczną (UGMK). Modernizacja tych 19-miejscowych maszyn miałaby być realizowana w Narodowym ośrodku budowy samolotów w Żukowskim (NCA). Rocznie konwersji miałoby być poddawanych 20 L-410. Jej koszt jest szacowany na 70-80 mln rubli.

W Kunovicach w ubiegłym roku wyprodukowano 19 samolotów L-410. Część z nich kupili operatorzy linii regionalnych w Rosji. Właściciele wytwórni planują zaprojektowanie na bazie L-410 nowego samolotu komunikacji regionalnej.

Innym projektem, o którym mówił Szojgu, jest modernizacja samolotów An-2, polegająca głównie na wymianie silników. Miejscem realizacji tego przedsięwzięcia ma być podmoskiewska Bałaszicha. Według gubernatora, mogłoby tam powstawać nawet 100 An-2MS rocznie, każdy za 25 mln rubli. Należy jednak wątpić, by udało się zdobyć aż tak duże zamówienia. By zwiększyć zainteresowanie ofertą, władze Obwodu Podmoskiewskiego zamierzają powołać specjalną kompanię leasingową. Rozmowy na ten temat są prowadzone z GTŁK.

Na program rozwoju lotnictwa w 2013, nazwany Awiacjonnyj Cientr (Ośrodek lotniczy), Obwód Podmoskiewski przeznaczył ok. 800 mln rubli. Decyzja o tym została podjęta 11 października. W ramach tego planu mają zostać wyremontowane istniejące i powstać nowe lądowiska dla śmigłowców i lekkich samolotów. Obecnie jest ich ok. 30, nowa sieć ma liczyć 12 lotnisk i lądowisk.

W grę wchodzi także zakup samolotów (w tym m.in. M-9) i śmigłowców. Miałyby one ułatwić poruszanie się po regionie, głównie poza obwodnicami Moskwy. Za 30 tys. rubli za godzinę lotu śmigłowca i 10 tys. rubli w wypadku samolotu, każdy mógłby skorzystać z oferty ośrodka.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.