Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Perspektywy współpracy z Francją

Przemysł zbrojeniowy, 16 listopada 2012

Jeden z paneli dzisiejszego Polsko-Francuskiego Forum Gospodarczego został poświęcony współpracy przemysłów obronnych. Może ona osiągnąć ogromne wręcz rozmiary, warunkiem jest jednak wybór francuskich ofert w największych polskich programach modernizacyjnych.

W dyskusji wzięli udział prezesi (od lewej) Huty Stalowa Wola – Krzysztof Trofiniak, Bumaru – Krzysztof Krystowski, MBDA – Antoine Bouvier, DCNS – Patrick Boissier, moderator dyskusji i wiceprezes AL Altair – Wojciech Łuczak, WB Electronics (wiceprezes) – Adam Bartosiewicz i Eurocoptera – Lutz Bertling. Dodatkowo wypowiedział się także prezes spółki Roxel France, David Quancard / Zdjęcie: Urszula Chodorowska

Forum było elementem wizyty prezydenta Françoisa Hollande`a w Polsce. Podobnie jak w przypadku innych przedsięwzięć zagranicznych głowy francuskiego państwa, było ono połączone z szerokim wachlarzem propozycji gospodarczych i wojskowych, z reguły ze sobą związanych (np.: Brazylia stawia na Rafale, 2009-09-08).

Jeden z paneli Forum został poświęcony perspektywom współpracy polskich i francuskich przedsiębiorstw zbrojeniowych. Nie przez przypadek w dyskusji wzięli udział prezesi największych podmiotów obu państw, które mogą wziąć udział w dużych programach modernizacyjnych polskiego wojska: odmłodzenia systemu obrony przeciwlotniczej, zakupie okrętów podwodnych oraz śmigłowców wielozadaniowych.

Rozpoczynający spotkanie Wojciech Łuczak przypomniał, że francuskie przedsiębiorstwa były pierwszymi, które wykazały się inicjatywą w kontaktach z polskimi odpowiednikami po upadku Układu Warszawskiego. W konsekwencji powstały udane konstrukcje systemów swój-obcy i radiostacji (PR4G), do tej pory wykorzystywanych w polskich siłach zbrojnych.

Potencjalnie największym wspólnym przedsięwzięciem może być tworzenie systemu obrony przeciwlotniczej, zdolnego jednocześnie do niszczenia części głowic pocisków balistycznych. Antoine Bouvier, prezes MBDA, przypomniał, że już od 5 lat jego koncern współpracuje w tej dziedzinie z Grupą Bumar, oferując przede wszystkim pociski krótkiego i średniego zasięgu, odpowiednio VL Mica i Aster 30 (O Tarczy Polski w Senacie RP, 2012-11-08), jako dopełnienie urządzeń radiolokacyjnych, dowodzenia i zarządzania systemem walki, które mogą być wykonywane przez polski przemysł. Dodał, że z chęcią doprowadziłby do skonkretyzowania tej współpracy i przeniesienia jej na wyższy poziom przez podpisanie z Bumarem bardziej szczegółowej umowy.

W odpowiedzi prezes Krzysztof Krystowski zadeklarował wolę współdziałania – szczególnie wobec faktu, że MBDA jest naturalnym, europejskim partnerem – zastrzegł jednak, że decyzja należy obecnie od polityków. Dopiero po jej podjęciu, Bumar może rozpocząć szczegółowe negocjacje z wybranym w ten sposób zagranicznym podmiotem gospodarczym. Dodał, że liczy na szybkie stworzenie narodowego koncernu zbrojeniowego, po planowanym na wiosnę 2013 połączeniu się z HSW. Podkreślił, że zależy mu na maksymalnej polonizacji produktów. Obecnie nasz kraj jest jednym drugim – po Grecji – największym importerem uzbrojenia w gronie UE i, że należy to zmienić. W tym kontekście wskazał na rozwijany w Polsce pocisk krótkiego zasięgu Błyskawica. Dał do zrozumienia, że samodzielny rozwój konstrukcji konkurencyjnej wobec VL Mica jest problematyczny, jednak zasadne byłoby uzyskanie w tej kwestii pomocy ze strony francuskiego partnera. W odpowiedzi uzyskał pozytywną deklarację szefa MBDA.

Kierujący zakładami ze Stalowej Woli prezes Krzysztof Trofiniak przywołał natomiast żywe i pozytywne doświadczenia ze współpracy z przedsiębiorstwami znad Sekwany. Począwszy – pośrednio – od wkładu Roxel France w opracowanie i produkcję pocisków Feniks (dostarczono ich już ok. 4 tys.) dla wyrzutni Langusta (Pierwsze Langusty zamówione, 2008-04-30), przez zapowiedź wspólnego z Francuzami oferowania całego tego systemu artyleryjskiego na rynkach azjatyckich, po sprowadzanie luf kalibru 155 mm dla aramatohaubic Krab (Kraby dla 11. MPA, 2012-10-08), w zamian za produkowanie dla Nextera elementów dział 105 mm. Dodał, że już wkrótce można się także spodziewać rozstrzygnięć odnośnie własnej lekkiej haubicy samochodowej, rozwijanej pod kryptonimem Kryl, co także może wiązać się z Republiką produkującą własny system tego typu – Caesar (Caesary w Afganistanie, 2009-08-04). Prezes Trofiniak ujawnił, że w polskim rozwiązaniu ma zostać wykorzystane ultralekkie podwozie z Jelcza, który zaledwie kilka miesięcy temu został wykupiony przez HSA.

Kolejny mówca, prezes stoczni DCNS, Patrick Boissier zadeklarował, że w przypadku wyboru oferty francuskiej w zbliżającym się przetargu na dostawcę okrętów podwodnych dla MW RP, zaproponuje przeniesienie ich montażu do polskiej stoczni i transfer technologii, umożliwiający pełną obsługę posprzedażną. Wskazał, że sam program budowy powinien zagwarantować 1000 miejsc pracy przez 10 lat oraz mniejszą liczbę w ciągu 30-40 lat serwisowania okrętów. Wskazał przy tym na przykłady podobnej kooperacji przy zrealizowanych już kontraktach eksportowych DCNS.

Mniej szczegółowe były wystąpienia pozostałych dwóch prelegentów. Przedstawiciel WB Electronics, Adam Bartosiewicz wskazał jednak na zalety potencjalnej współpracy z podmiotami francuskimi oraz zwrócił się w apelem o wykorzystanie możliwości młodych inżynierów obu państw dla stworzenia konstrukcji konkurencyjnych wobec rozwiązań azjatyckich.

Z kolei prezes Eurocoptera, Lutz Bertling powstrzymał się od przedstawienia szczegółów oferty swojego konsorcjum, do czasu ogłoszenia wymagań strony polskiej w zbliżającym się szybkimi krokami przetargu, prawdopodobnie na 70 śmigłowców wielozadaniowych. Podkreślił jednak, że może zaoferować szeroką współpracę przy głębokiej polonizacji produktu, podobnie jak w przypadku Brazylii. Rząd tego kraju zamówił 50 EC725 (które prawdopodobnie także będą oferowane Warszawie), uzyskując gwarancję 50-procentowego udziału miejscowych poddostawców oraz rozbudowy zakładu montażowego (Centrum serwisowe EC725 w Helibras, 2012-10-04). Lutz Bertling nie odpowiedział także na pytanie Wojciecha Łuczaka o wymienienie trzech przedsiębiorstw, z którym Eurocopter prowadzi rozmowy o współpracy. Zapewnił jednak, że ujawni preferowanego partnera w momencie faktycznego rozpoczęcia przetargu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.