Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnisko po raz szósty

Lotnictwo cywilne, 21 lutego 2013

Dziś w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbyła się po raz szósty Międzynarodowa Konferencja i Wystawa Lotnisko 2013, przygotowana przez Zarząd Targów Warszawskichoraz Magazyn Lotniczy Skrzydlata Polska i miesięcznik RAPORT-wojsko, technika, obronność.

W Pałacu Kultury i Nauki zjawili się przedstawiciele rządu, prezydenci miast, marszałkowie, burmistrzowie oraz zarządów lotnisk regionalnych. Nie zabrakło również przedstawicieli linii lotniczych, wojska, policji i straży granicznej. Byli też inwestorzy i przedsiębiorstwa z branży budowlanej, informatycznej, spółki konsultingowe, a także dostawcy nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych / Zdjęcie: Zdzisław Zieliński

Tegoroczna konferencja została podzielona na cztery sesje: Perspektywy rozwoju infrastruktury lotniczej, Główne kierunki zmian w sektorze lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej, Nowe technologie paliwowe, silnikowe i organizacja ruchu lotniczego drogą do redukcji emisji CO2 i hałasu, Perspektywy i prognozy rozbudowy i modernizacji portów lotniczych.

Podczas pierwszej z nich dyskutowano o perspektywach rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce. Głos w tej kwestii zabrał m. in. Krzysztof Kapis dyrektor Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, który omówił zagadnienia związane z rentownością regionalnych portów lotniczych. Zwrócił uwagę na koszty funkcjonowania takich lotnisk. W Polsce na 13 portów lotniczych tylko 5 uzyskuje zyski.

Podobnie wypowiadała się również Henryka Bochniarz prezes Boeinga na Europę Wschodnią i Środkową. Zachęcała wszystkich, którzy dążą do otwierania regionalnych portów lotniczych, aby zwrócili uwagę na koszty. Marża w przewozach lotniczych wynosi obecnie od 1 do 2 %. To dowodzi ogromnej konkurencji i jak trudno skutecznie działać w tej branży. Polskie porty regionalne obsługują średnio od 300 do 400 tys. pasażerów. Tymczasem, by w miarę funkcjonować, port musi obsłużyć od 1-1,5 mln osób.

Beata Jaczewska podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska zwróciła uwagę na przygotowywane przez Komisję Europejską nowe dyrektywy związane z emisją CO2 i hałasu. Zmusi to właścicieli lotnisk do inwestycji, które niestety zwiększą koszty ich funkcjonowania.

Przemysław Nowak, prezes Portu Lotniczego Łódź podkreślił, że powstanie lotniska przy tym mieście zwiększyło atrakcyjność regionu pod względem gospodarczym. Z kolei Artur Tomasik , prezes Portu Lotniczego Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego i prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych zwrócił uwagę na rolę transportu towarowego. Jego zdaniem szansą dla katowickiego lotnictwa jest silny rozwój przemysłu elektronicznego i samochodowego na Śląsku.

Druga sesja związana była z kierunkami zmian w sektorze lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej. Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Żeglugi Powietrznej skomentował ruch lotniczy w Polsce w 2012 oraz pogratulował naszemu narodowemu przewoźnikowi PLL LOT zaszczytnego pierwszego miejsca w rankingu najbardziej punktualnych europejskich linii lotniczych.

Emmanuelle Maire przedstawicielka Komisji Europejskiej zwróciła uwagę, że obecnie większość nowych portów lotniczych powstaje po za Europą. Najwięcej w Chinach. Rocznie przybywa tam od 300 do 400 samolotów. Zwróciła także uwagę na powstającą unijną Kartę Praw Pasażera.

Konferencji towarzyszyła wystawa produktów i usług z zakresu infrastruktury lotniskowej oraz okołolotniskowej. Dotyczyło to m.in. rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa codziennej eksploatacji, zarządzania ruchem lotniczym oraz reagowania na sytuacje kryzysowe, standardów eksploatacji obiektów i wspomagania zarządzaniem ruchem pasażerów, wreszcie zaplecza serwisowego i logistycznego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.