Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Master pod napięciem

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 marca 2013

Alenia Aermacchi przeprowadziła próby odporności na wyładowania elektrostatyczne samolotu szkolno-bojowego M-346 Master. Samolot został dopuszczony do tankowania w locie w konfiguracji z podwieszanymi zbiornikami paliwa.M-346 Master podczas prób odporności na wyładowania elektrostatyczne. Pod kadłubem i skrzydłem podwieszone są dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 630 l każdy / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

Alenia Aermacchi poinformowała o zakończeniu prób odporności na wyładowania elektrostatyczne samolotu szkolno-bojowego M-346 Master (Oblot M-346A, 2011-04-04), z podwieszonymi zbiornikami paliwa. Zostały one przeprowadzone w ciągu ostatnich tygodni w wytwórni w Venegono Superiore. W przedsięwzięciu uczestniczyli też specjaliści z brytyjskiego laboratorium Cobham.

Wyładowania elektrostatyczne są zjawiskiem często występującym podczas pobierania paliwa w locie. Ich powodem jest różnica potencjału ładunków zgromadzonych na kadłubach obydwu statków powietrznych. Gdy sonda Mastera zbliża się do tzw. koszyka umieszczonego na końcu elastycznego przewodu paliwowego, wypuszczanego z tankowca, różnica potencjałów pomiędzy tymi dwoma elementami może wynieść nawet 100 kV.

Z tego względu konieczne jest udowodnienie za pomocą prób, że w przypadku wyładowania nie zostanie uszkodzona żadna krytyczna instalacja pokładowa, czy zespół napędowy samolotu pobierającego paliwo. Wyładowanie elektryczne mogłoby też spowodować wybuch paliwa zgromadzonego w zbiornikach – wewnętrznych lub podwieszanych.

Próba odporności M-346 na wyładowania elektrostatyczne została przeprowadzona na stanowisku naziemnym. W jej trakcie pracowały obydwa silniki i włączone były wszystkie urządzenia pokładowe i wyposażenie awioniczne. Pomyślne zakończenie prób pozwoliło na dopuszczenie Mastera do wykonywania tankowania podczas lotu z różnymi konfiguracjami podwieszanych zbiorników paliwa. Samolot może przenosić maksymalnie trzy dodatkowe zbiorniki nafty, o pojemności 630 l każdy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.