Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja EC135 T3/P3

Lotnictwo cywilne, 06 marca 2013

Wczoraj, podczas Heli-Expo, Eurocopter zaprezentował najnowszą wersję śmigłowca EC135, oznaczoną jako T3/P3. Użytkownicy mają do wyboru dwa różne zespoły napędowe.Pierwszy EC135 T3/P3 zaprezentowany publicznie podczas tegorocznego Heli-Expo / Zdjęcie: Mariusz Adamski

W porównaniu z protoplastą najnowszy wariant dwusilnikowego lekkiego EC135 charakteryzuje się polepszonymi osiągami w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny), co pozwala mu na uniesienie dodatkowych 240 kg ładunku podczas zawisu na wysokości 1500 m w warunkach ISA+20 (temperatura otoczenia +35° C).

Maksymalna masa startowa wiropłata wzrosła do 2980 kg, czyli jest o 30 kg większa niż analogiczny parametr dla EC135 P2e/T2e. Śmigłowiec ma też wydłużony zasięg i może operować w temperaturze -45° C, czyli o 10° C niższej niż poprzednie wersje. Dodatkowo zabudowano nowe łopaty wirnika nośnego, dłuższe o 10 cm i nowe nadmuchiwane pływaki awaryjne.

Oznaczenie modelu – T3/P3 – pokazuje potencjalnym nabywcom, że mają do wyboru dwa zmodernizowane warianty zespołu napędowego – Turbomeca Arrius 2B2 Plus dla EC135 T3 albo Pratt & Whitney Canada PWC 206B3 dla EC135 P3. Obydwa silniki mają elektroniczny układ sterowania (FADEC) z nowym oprogramowaniem i nowe wloty powietrza, umożliwiające zabudowanie dodatkowych filtrów przeciwpyłowych.

Załoga EC135 T3/P3 ma do dyspozycji awionikę glass cockpit Garmin GTN 750 z dużym wyświetlaczem dotykowym o wymiarach 11,3 x 13,4 cm. Zabudowano także układ nadzorujący parametry lotu Appareo Vision 1000 i urządzenie rejestrujące zachowanie załogi. Obydwie wersje są oferowane z wyposażeniem kabiny pasażerskiej Stylence.

Producentowi udało się już znaleźć pierwszych chętnych na nowe śmigłowce. Air Methods ze Stanów Zjednoczonych kupiła sześć EC135 P3 przystosowanych do transportu chorych, zamiast wcześniej zamówionych EC135 P2e. Norsk Luftambulanse również nabyła sześć EC135 P3 w wersji ratownictwa medycznego, a także jednego EC145 T2 (Prezentacja EC145 T2, 2011-03-08). Obecnie flota towarzystwa składa się z jednego EC135 C2 i 11 EC135 P2.

Aiut Alpin Dolomites z Włoch kupiły jednego EC135 T3, który będzie wykonywał misje ratownicze w górach. Wiropłat zostanie dostarczony w 2014 i zastąpi w służbie EC135 T2i, który operuje w Dolomitach niemal od dekady.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.