Brytyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że w Afganistanie działają pierwsze pojazdy patrolowe Jackal 4x4. Mają one w przyszłości zastąpić uzbrojoną wersję Land Rovera - WMIK.
Uzbrojone Land Rovery w wariancie Weapons Mount Installation Kit (WMIK) są symbolem brytyjskiej obecności w Iraku i Afganistanie. Używają ich żołnierze oddziałów rozpoznawczych, służą również do zapewnienia ochrony konwojom. Jednak, z powodu ich niewielkiej odporności, ponoszą duże straty. Według oficjalnych informacji z ubiegłego roku, wojska w Afganistanie zgłaszały, że tracą co tydzień jeden samochód, a gotowych do jazdy jest tylko 80% stanu etatowego.
W związku z tym Londyn zdecydował się na bardzo szybkie zamówienie i w wysłanie do Afganistanu nowych, dedykowanych pojazdów 4x4. Samochody o nazwie Jacka (Szakal) mają masę 6,65 t, są lepiej niż Land Rovery opancerzone (choć nie przeciw wybuchom min), podobnie uzbrojone - w 1 wkm kalibru 12,7 mm L111A1 (Manroy M2HB QCB) lub 40-mm granatnik maszynowy L134A1 (H&K GMG, zakupiono ich 44 w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do Afganistanu w 2006).
Największym jego atutem - i przewagą nad WMIK - jest wyjątkowa mobilność. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu i 5,9-litrowemu silnikowi Cummins ISBe Euro 3 (najmocniejszy silnik tej rodziny ma 275 KM i moment obrotowy 950 Nm) Jackal rozpędza się na szosie do 130 km/h, zaś w terenie jego prędkość maksymalna spada jedynie do 80km/h. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 1 m.
Zalety te powodują, że nowy samochód patrolowy jest entuzjastycznie odbierany przez żołnierzy, którzy uważają, że szybkość działania ma podstawowe znaczenie w warunkach wojny afgańskiej.