Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IWA 2013: DTV Shredder

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 09 marca 2013

Amerykańskie przedsiębiorstwo BPG Works, wywodzące się ze środowiska miłośników deskorolek i snowboardu, zaprezentowało na IWA docelowy model gąsienicowego wszędołaza DTV Shredder.

DTV Shredder z kierownicą w pozycji transportowej. Pojazd ma trafić do produkcji seryjnej już w tym roku, a jego cena ma wynosić około 5 tys. euro

DTV Shredder to lekki pojazd, który może być wykorzystywany zarówno przez użytkowników z rynku wojskowego i służb mundurowych, jak i cywilnych. Przypomina nieco powiększoną deskorolkę z dołączonymi gąsienicami oraz motocyklową kierownicą. Pojazd ma wymiary 1100 x 650 x 600 mm i – w zależności od wersji – masę od 70 do 100 kg. Sterowanie odbywa się poprzez balansowanie ciałem, a maksymalny wychył podstawy wynosi około 15o.

Pojazd może być używany w roli lekkiej platformy transportowej czy też nośnika uzbrojenia. Dodatkowo można do niego dołączyć lekką przyczepkę, służącą np. do transportu rannego. Projektanci przewidzieli też możliwość zdalnego sterowania, które realizowane jest za pomocą typowego manipulatora od konsoli.

Wszędołaz napędzany jest czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności 196 cm3 o mocy 14 KM. Moc przekazywana jest na gąsienice za pomocą łańcucha połączonego z bezstopniową skrzynią biegów. Prędkość maksymalna wynosi 48 km/h i może być osiągana w praktycznie dowolnym środowisku. Dzięki szerokim gąsienicom i ograniczonej masie pojazd porusza się bardzo skutecznie tak w trudnym terenie, jak i w obszarach zurbanizowanych.

DTV Shredder gotowy do jazdy. Specjalne kolce na platformie polepszają przyczepność. Sterowanie odbywa się za pomocą nietypowej manetki gazu, obsługiwanej kciukiem / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

DTV Shredder jest w stanie przejechać około 40 km na jednym zbiorniku benzyny. Pojazd zawieszony jest na 6 niezależnych sprężynach, a jego minimalny promień skrętu zależy od prędkości. Wynika to ze sposobu nadawania napędu gąsienicom, które pędzone są równolegle, bez możliwości niezależnego przekazania mocy.

Pojazd może być transportowany nawet w bagażniku samochodu kombi lub skrzyni ładunkowej półterenówki. Jest to możliwe dzięki składanej kierownicy i niewielkiej masie. Projektant przewiduje też możliwość montażu dodatkowego wyposażenia, np. reflektora do jazdy w nocy czy elektrycznego rozrusznika w miejscu ręcznego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.