Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Sam LS

Lotnictwo cywilne, 12 marca 2013

26 lutego miał miejsce pierwszy lot nowego kanadyjskiego samolotu kategorii LSA – Sam LS. Producent poinformował o wydarzeniu dopiero niedawno.Sam LS podczas pierwszego lotu / Zdjęcie: Sam Aircraft

Wydarzenie miało miejsce na lotnisku Lachute w pobliżu Montrealu. W trakcie 21-minutowego lotu pilot, Raphaël Langumier, wykonał podstawowe manewry i sprawdził sterowność samolotu, wnosząc się na maksymalną wysokość 400 m i rozwijając prędkość 205 km/h.

Sam LS jest całkowicie metalowym dwumiejscowym dolnopłatem, z miejscami w układzie tandem i stałym podwoziem. Zespół napędowy stanowi silnik Rotax 912S o mocy 75 kW (100 KM), poruszający dwułopatowe kompozytowe śmigło Sensenich.

Samolot będzie certyfikowany według amerykańskich przepisów LSA i kanadyjskich AULA. Maksymalna masa startowa w kategorii LSA wynosi 598 kg, a masa użyteczna – 231 kg. W kategorii AULA obydwie masy są o 40 kg mniejsze. Dopuszczalny współczynnik przeciążenia konstrukcji to n=+4/-4. Maksymalna pojemność zbiornika paliwa wynosi 91 l.

Według producenta Sam LS może przebyć dystans 1022 km, lecąc z prędkością 210 km/h na wysokości 2300 m. Maksymalna prędkość lotu (nigdy nie przekraczana) to 249 km/h. Pułap maksymalny wynosi 4420 m.

Samolot dostępny jest w trzech wersjach, różniących się rozpiętością skrzydeł. W każdym przypadku standardowe wyposażenie stanowi wyświetlacz Dynon SkyView o przekątnej ekranu 10 cali.

Producent oferuje Sam LS gotowy do lotu, już po próbach odbiorczych, za 135 tys. USD. Zestaw do samodzielnego montażu kosztuje 39 tys. USD. Jego nabywca potrzebuje następnie 300 h, aby zmontować statek powietrzny zdatny do lotu. Pierwsze dostawy zaplanowano latem br.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.