Eclipse Aviation poinformowała o rozpoczęciu prób odbiorczych pierwszego seryjnego bardzo lekkiego odrzutowca Eclipse 550.
Wydarzenie miało miejsce w zakładach w Albuquerque. Próby rozpoczęto, uruchamiając zespół napędowy i podłączając zasilanie do wszystkich instalacji płatowcowych.
Mason Holland, prezes Eclipse Aviation nazwał zdarzenie wielkim osiągnięciem. Stwierdził też, że jest to kolejny ważny sygnał o kontynuowaniu dobrze zaplanowanego przedsięwzięcia, jakim jest wznowienie produkcji i dostaw bardzo lekkich odrzutowców Eclipse 550 (Powrót Eclipse, 2009-08-19, Oferta Eclipse dla USAF, 2013-01-08).
Produkcja Eclipse 550 rozpoczęła się w czerwcu ub.r. Zaprezentowany 18 marca statek powietrzny ma trafić do użytkownika w lipcu br. Do końca 2013 producent zamierza dostarczyć 18 samolotów.
W porównaniu z protoplastą – Eclipse 500 – model 550 ma wprowadzone zmiany konstrukcyjne, poprawiające komfort podróży, a także jest wyposażony w łączność satelitarną, układ automatycznego sterowania ciągiem silników, układ syntetycznej wizji i hamulce z ABS (Eclipse z Mielca, 2012-05-15). Obecnie w świecie eksploatowanych jest ponad 260 Eclipse 500 (43 Eclipse 500 na lotnisku, 2012-10-23).
Zespół napędowy obydwu konstrukcji stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney Canada PW610F, rozwijające łącznie 8 kN ciągu, zużywające 223 l paliwa na godzinę. Pozwalają one na osiągnięcie prędkości przelotowej 695 km/h.
Zasięg Eclipse 550 to 2400 km z 45-minutową rezerwą. Samolot może wykonywać loty na maksymalnej wysokości 12 497 m.
Cena jednostkowa Eclipse 550 wynosić ma 2,695 mln USD. Jak mówi Mason Holland, będzie to jedyny w świecie bardzo lekki odrzutowiec kosztujący mniej niż 3 mln dolarów.