Nowy terminal w Pyrzowicach
30 lipca odbyło się uroczyste otwarcie nowego terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Jego budowa i wyposażenie kosztowały ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu - ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu. Impreza miała jedynie charakter oficjalny, bowiem terminal działa już od 9 lipca.

Budowa trwała półtora roku. Dzięki nowemu, dwukondygnacyjnemu obiektowi całkowita powierzchnia terminalu odpraw pasażerskich wzrosła z 7,6 do 21,3 tys. m2, a zdolność operacyjna z 1,6 do 3,6 mln pasażerów rocznie, co oznacza sprawną odprawę blisko 1200 osób na godzinę, zamiast dotychczasowych ok. 550. Liczba stanowisk kontroli biletowo-bagażowej wzrosła z 17 do 35.
Atrakcją nowego terminalu jest 180-metrowy, całkowicie przeszklony, wewnętrzny taras widokowy - najdłuższy w Polsce. Bardziej rozbudowany i przejrzysty jest także system informacji wizualnej dla podróżnych; w terminalu są 63 monitory i dwie wielkie tablice informacyjne. Uruchomiono też nowe punkty handlowe i gastronomiczne.
W CZOŁóWCE
Przyrost liczby pasażerów na lotnisku Pyrzowice należy do największych w Europie. Pod względem liczby odprawianych rocznie pasażerów jest trzecim w Polsce portem, po warszawskim Okęciu i podkrakowskich Balicach. Pod względem wielkości przewożonych ładunków i liczby czarterów zajmuje drugie miejsce po Okęciu.

Jeszcze w ubiegłym roku przedstawiciele GTL zakładali liczbę odprawionych pasażerów w 2007, na poziomie poniżej 2 mln. Statystyki wskazują jednak, że już w tym roku podkatowickie lotnisko przekroczy tę liczbę. Wobec blisko 1,5 mln w ubiegłym roku, Katowice nadal pozostają w czołówce najszybciej rozwijających się portów lotniczych w Polsce. Do końca lipca z usług lotniska skorzystało już ponad milion osób, o około 1/3 więcej niż w tym samym czasie zeszłego roku, kiedy było ich ponad 750 tys. Plan na 2008 zakłada 2,5 mln pasażerów, na 2009 - 3 mln. Dalsza rozbudowa ma kosztować około pół miliarda zł.
- Prognozujemy, że oddany dziś do użytku terminal powinien wystarczyć nam na trzy, cztery lata. Kolejny terminal powinien być gotowy przed Euro 2012 i mieć przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co łącznie da możliwość odprawy ok. 9 mln pasażerów. To powinno zapewnić komfort na wiele lat - ocenił Leszek Budka z zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego lotniskiem.
Po uruchomieniu nowego terminalu, podkatowickie lotnisko jest w pełni przygotowane do odprawy pasażerów, zgodnie z procedurami przyjętymi w strefie Schoengen, do której Polska ma dołączyć najpóźniej w przyszłym roku. W ramach strefy nie ma kontroli granicznych na lotniskach. Zgodnie z procedurą Schoengen, terminal musi umożliwiać części podróżnych pobyt na lotnisku bez formalnego przekraczania granicy państwa, co ma znaczenie w ruchu tranzytowym oraz w przypadku osób, którym odmówiono prawa wjazdu.
NIE TYLKO TERMINALE
Rozbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej to nie jedyny kierunek rozbudowy. W ciągu pięciu najbliższych lat planowane jest także powiększenie płyt postojowych dla samolotów, budowa nowych dróg kołowania, drugiego pasa startowego, nowych hangarów, a także wielopoziomowych parkingów samochodowych. Inwestycje mają być finansowane głównie ze środków unijnych, a także z kredytów i środków własnych GTL.

Uczestniczący w otwarciu terminalu minister transportu Jerzy Polaczek oświadczył, że w parze z rozwojem regionalnych lotnisk, takich jak Katowice, pójdą projekty poprawy ich skomunikowania drogowego i kolejowego. Jeszcze przed 2012 porty w Pyrzowicach i Balicach pod Krakowem mają uzyskać połączenia szybką koleją - pierwszy z Katowicami i innymi miastami śląskiej aglomeracji, drugi z Krakowem. Balice leżą przy węźle autostrady A-4. W pobliżu Pyrzowic znajdzie się natomiast węzeł budowanej autostrady A-1. Nowa droga dojazdowa do portu ma docelowo być poszerzona do dwóch pasów w każdym kierunku.
Warto zaznaczyć, że Kartowice-Pyrzowice są jednym z niewielu portów lotniczych w Polsce, których modernizacja odbywa się z wyprzedzeniem w stosunku do wzrostu liczby odprawianych pasażerów. Wszystko to dzięki zakrojonemu na wiele lat, bardzo przemyślanemu rozwojowi całej infrastruktury lotniskowej.
Grzegorz Sobczak