Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2017

Jednym ze stałych elementów Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego jest ekspozycja AMZ - KUTNO S.A. Podczas tegorocznej edycji kieleckich targów, jeden z najważniejszych w naszym kraju producentów pojazdów specjalnych prezentuje drugą wersję swojego nowego, modułowego samochodu opancerzonego TUR V.Nowa wersja pojazdu TUR V

Pojazd zadebiutował na MSPO przed 2 laty, wzbudzając duże zainteresowanie przedstawicieli branży, a także wojska i mediów. AMZ - KUTNO S.A. opracowało TURA V w odpowiedzi na rosnące potrzeby Wojska Polskiego, które poszukiwało platformy plasującej się pomiędzy cięższymi kołowymi transporterami 8x8 (jak KTO Rosomak) lub 6x6, a lekkimi pojazdami klasy HMMWV.

Producentowi zależało na uwypukleniu istotnych cech opracowanej konstrukcji, wśród których bezsprzecznie kluczowe miejsce zajmuje jej uniwersalność i modułowość. Z tego względu przez ostatnie 2 lata w kutnowskich zakładach trwały prace nad nową odmianą TURA V, których owoc można oglądać na tegorocznym MSPO.

W porównaniu do pierwowzoru nowa wersja TURA charakteryzuje się  mniejszymi gabarytami zewnętrznymi, pomimo zachowania tego samego rozstawu osi 3,5 m. Zapewnia to pewne prowadzenie zarówno podczas szybkiej jazdy po drogach nieutwardzonych, jak i stabilność podczas pokonywania ciężkiego terenu. Zmianie uległ również rozmiar ogumienia na mniejszą średnicę kół, przy zachowaniu tej samej szerokości opony. Poziom ochrony balistycznej w prezentowanym nowym TURZE V spełnia wymagania Poziomu 3 wg. STANAG 4569, a przeciwminowej Poziomu 3a. W obu przypadkach podane wartości mogą na życzenie klienta zostać zmienione.

Dzięki zmienionym gabarytom, jak i komponentom, masa własna pojazdu, pomimo podniesienia poziomu ochrony balistycznej, wynosi 9 t, przy zachowaniu ładowności na poziomie 2 t. Pojazd otrzymał niezależne zawieszenie dla wszystkich kół, oparte na rozwiązaniu opracowanym przez Timoney, istnieje również opcja zastosowania  osi z oferty firmy AxleTech. Nowa jest również propozycja konfiguracji wnętrza kabiny – uwagę zwraca inna pozycja za kierownicą w porównaniu do pierwszego wozu, nowy system mocowania foteli czy też zmodyfikowana deska rozdzielcza. Ze zmian rzucających się w oczy można wymienić również nową propozycję stopni wejściowych z systemem funkcjonalnych schowków pod podłogą, wyciągarkę zabudowaną w przedniej części pojazdu, jak i odkryty  przedział ładunkowy.

Porównanie nowszej (po lewej) i starszej wersji pojazdu / Zdjęcia: AMZ – KUTNO S.A.

Nowy wariant pojazdu otrzymał również inną jednostkę napędową – o dobrą mobilność dba  silnik IVECO N60 ENT C Euro 3 o mocy 205 kW (280 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm dostępnym w szerokim zakresie 1250-2100 obr/min, który został zestawiony z automatyczną skrzynią biegów Allison 3000SP z 6 przełożeniami do przodu i jednym do tyłu. Pojazd wyposażono w reduktor firmy GHM z przełożeniami 1,09 (do jazdy po drogach) i 2,47 (do jazdy terenowej).

Parametry jezdne pojazdu spełniają obecne standardy dla pojazdów używanych m.in. w siłach NATO. Poruszając się na drodze utwardzonej, pojazd może rozwinąć do 110 km/h. Zasięg maksymalny wynosi ponad 600 km na drodze oraz 400 km w terenie. Kąty natarcia i zejścia wynoszą ponad 40°. Pojazd od początku projektowany jest zgodnie z wymaganiami związanymi z możliwością transportu morskiego, kolejowego czy też lotniczego.

AMZ - KUTNO S.A. prezentuje w Kielcach obydwa opracowane modele samochodu opancerzonego TUR V. Producent zapowiada jednocześnie, że modułowa konstrukcja umożliwia dobranie niemal dowolnego wariantu pojazdu, zarówno w kwestii wielkości kabiny, która może występować jako pojedyncza, podwójną, czy też tzw. pełna (np. dla wozu desantowego), różnorodność możliwych do zastosowania ładowni, dobór komponentów układu jezdnego (osie, silniki, skrzynie biegów) jak i konfiguracji wyposażenia w zależności od oczekiwań klienta. Podsumowując, nowoczesny, modułowy TUR V jest w pełni adaptowalny pod indywidualne potrzeby odbiorców.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.