Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Szczepan Twardoch

Dziennikarz motoryzacyjny bez wątpienia zawsze chętnie napisze artykuł o Bugatti Veyron, jeśli pozwolą mu go chociaż podotykać lub o historycznej Alfa Romeo Giulietta, jeśli będzie mógł przejechać się chociażby na siedzeniu pasażera. Kiedy ktoś zaproponuje takiemu dziennikarzowi zrobienie testu piętnastoletniego Opla Astry, to propozycja nie zostanie raczej przyjęta z entuzjazmem. Skąd zatem pomysł, aby wybrać się na strzelnicę i testować Glocka - pistolet, z którego strzelał chyba każdy, kto w ogóle strzelał kiedyś z broni palnej, Volkswagena Golfa wśród pistoletów? Powiedzmy, że ma on w sobie jednak coś, co wyróżnia go spośród innych.

Co wyróżnia testowany pistolet - Glock G19C - wśród innych? Tym czymś są dziury wycięte w lufie i zamku, czyli fabryczny kompensator / Zdjęcie: Szczepan Twardoch

W Glocku, którego zabraliśmy na strzelnicę, tym czymś są dziury wycięte w lufie i zamku, czyli fabryczny kompensator. Glock G19C nie jest zbyt powszechnie spotykany na polskich strzelnicach, w przeciwieństwie do tak popularnych, że aż pospolitych modeli G17, G19 i może G22. Uznaliśmy, że praktyczny test popularnej dziewiętnastki w wersji z kompensatorem może być dla naszych Czytelników interesujący.

Testowany pistolet to G19C na szkielecie drugiej generacji - juz z kratkowaniem przedniej i tylnej powierzchni chwytu, ale bez wybrań na palce ze szkieletu trzeciej generacji, i bez trzeciego kołka w szkielecie ze szkieletu czwartej generacji.

Rzecz w kompensatorze

Ponieważ clou naszego teksu stanowił kompensator, skupmy się na chwilę na nim. Jego konstrukcja jest bardzo prosta - w zamku wycięte zostały dwa podłużne otwory, korespondujące z dużo mniejszymi otworami o podobnym kształcie, wyciętymi w lufie pistoletu, mniej więcej w jej środku, licząc od wylotu do komory nabojowej. Podczas strzału, w chwili, w której pocisk mija otwory, rozprężające się gazy powstałe ze spalania prochu, znajdują w otworach ujście, tworząc dwa malownicze jęzory ognia, wystrzeliwujące pod kątem około 15-20° od pionu.

Glock z dziurkami rozłożony częściowo. Rozkłada się, warto dodać, dokładnie tak samo, jak wszystkie inne Glocki / Zdjęcie: Szczepan Twardoch

Otwory w zamku są na tyle długie, że podczas swojego ruchu do tyłu, zamek nie przycina płomieni wylotowych z kompensatora, które zresztą raczej już dogasają w momencie odryglowania broni. Zasada działania kompensatora jest oczywista - zgodnie z III zasadą dynamiki Newtona, gazy, wyrzucane przez otwory, pchają pistolet w dół, przeciwdziałając podrzutowi broni - który to podrzut oczywiście wynika z tego, że punkt podparcia broni znajduje się poniżej wektora działania siły podrzutu. (ciąg dalszy w numerze)


Broń i Amunicja - 04/2008
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.