Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.


Nowy rząd Argentyny od końca 2007 usiłował zerwać umowę z koncernem Lockheed Martin, zawartą w 1995 przez prezydenta Carlosa Menema, która oddała w ręce Amerykanów słynną w Ameryce Łacińskiej wytwórnię Fabrica Militar de Aviones (FMA) w prowincji Cordoba (dziś - LMAASA, Lockheed Martin Aircraft Argentina SA). Władze argentyńskie chciały renacjonalizacji i stworzenia międzynarodowej latynoskiej korporacji lotniczej z brazylijskim Embraerem.

O tradycjach Fabrica Militar de Aviones świadczy to, iż w zakładach tych powstał w 1950 pierwszy w Ameryce Południowej odrzutowy myśliwiec ze skośnymi skrzydłami - I.A.E. 33 Pulqui II, skonstruowany przez słynnego twórcę myśliwców Focke Wulfa - Kurta Tanka. W fabryce argentyńskiej, założonej w 1927, tworzyli także inni wybitni konstruktorzy europejscy, między innymi Emile Dewoitine / Zdjęcie: Dominio Publico Argentyna

Bezpośrednią przyczyną niezadowolenia Buenos Aires był brak sukcesów handlowych LMAASA i słabe zainteresowanie Lockheed Martina promocją produktów oraz możliwości konstrukcyjnych przejętej wytwórni argentyńskiej. LMAASA kończyła produkcję 6 odrzutowców szkolno-treningowych AT-63 Pampa dla wojsk lotniczych Argentyny, 4 dalsze zamierzała zaoferować klientom zagranicznym, proponowała też ministerstwu obrony w Buenos Aires modernizację floty 12 eksploatowanych samolotów i ich obsługę serwisową. To wszystko w chwili, kiedy Embraer nie był sobie w stanie poradzić z realizacją ciągle napływających zamówień.

Niska ocena efektywności LMAASA, zatrudniającej 1000 osób, powodowała wiele spięć amerykańskiej spółki z poprzednimi ekipami rządowymi Argentyny. Dopiero w październiku 2006 udało się doprowadzić do zmiany statusu LMAASA w taki sposób, iż rząd Argentyny mógł wypowiedzieć umowę Lockheed Martinowi i odzyskać kontrolę nad ośrodkiem lotniczym w Cordobie bez konieczności wypłaty odszkodowania Amerykanom.

Pierwszym krokiem w kierunku współpracy z Embraerem było spotkanie minister obrony Argentyny Nildy Garre z szefem Embraer International - Eduardo Munhosem de Campos 26 listopada 2007. Prasa argentyńska doniosła, że analizowano zaangażowanie fabryki w Cordobie do planu produkcji Brazylijczyków. Ale nie tylko. Mówiono o rozwoju przemysłu lotniczego Ameryki Południowej i kilku nowych planach konstrukcyjnych. Między innymi o projekcie latynoskiego samolotu transportowego przyszłości i kilku nowych maszynach wojskowych. Już wówczas, choć nieoficjalnie, posługiwano się starym logo Argentyńczyków - FMA, odrzucając angielski skrót LMAASA.

Śladem rozmów do zakładów Embraera wybrała się z końcem listopada nowa prezydent Argentyny - Cristina Fernandez de Kirchner. Jej rozmowy z sekretarzem do spraw planowania obronnego Brazylii - Oscarem Cuattromo wyraźnie zmierzały w kierunku budowy trwałego związku przemysłowo-obronnego obu krajów.

LMAASA koncentruje się obecnie na modernizacji odrzutowców treningowych AT-63 Pampa. Przypomina to los czeskich L-159 i Aero Vodochodów, wykorzystanych i porzuconych przez amerykańskiego Boeinga / Zdjęcie: Lockheed Martin

Latem 2008 Nilda Garre, w towarzystwie przedstawicieli przemysłu lotniczego Brazylii i Chile, odwiedziła prowincję Cordoba, zapowiadając, że nareszcie nadeszła pora konsolidacji branży w rękach Latynosów. W swoim przemówieniu zadała retoryczne pytanie - jak długo można było tolerować nie wywiązywanie się ze zobowiązań i zapowiedziała nieodwołalny proces renacjonalizacji zakładów Lockheed Martin Aircraft Argentina SA z początkiem listopada 2008. Garre podała, że rozwój państwowego przemysłu lotniczego będzie jednym z 7 filarów nowej i nowoczesnej polityki gospodarczej Buenos Aires.

26 września rząd Argentyny ogłosił plan przesłania do parlamentu projektu ustawy o przejęciu akcji LMAASA w Cordobie poprzez ich wykup. Cenę całości udziałów ustalić miał krajowy urząd audytu - Auditoria General de la Nacion (AGN). Media i opinia publiczna (na forach internetowych) domagały się wywłaszczenia bez odszkodowania z uwagi na straty i zaniechania spółki. 23 października 2008 doszło do podpisania porozumienia rządu Argentyny z LMAASA. Na jego mocy 31 grudnia aktywa najstarszego latynoamerykańskiego przedsiębiorstwa lotniczego przeszły ostatecznie z powrotem w ręce państwa argentyńskiego. Na początku 2009 fabryka w Cordobie otrzyma najprawdopodobniej z powrotem swoją nazwę historyczną lub nową - Fabrica de Aviones (FA), z uwagi na potencjalne przyszłe zaangażowanie w cywilne projekty brazylijskiego Embraera.


Skrzydlata Polska - 01/2009
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.