Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.


Tylko 8 z zakupionych w 1983 przez Turcję 132 samolotów F-16C i 24 F-16D było zmontowanych w USA. Pozostałe powstawały w TUSAS (Turkiye Ucak Sanayii AS) Aerospace Industries (TAI) w Akinci - spółce amerykańsko-tureckiej. Jej głównym udziałowcem był TUSAS (49%), 42% akcji objął Lockheed Martin, a 7% General Electric (2% pozostało w rękach drobnych akcjonariuszy). W Turcji produkowano m.in. skrzydła oraz środkowe i tylne części kadłuba, także do samolotów dostarczanych USAF. Później Turcja kilka razy dokupowała partie F-16 i modernizowała posiadane samoloty. Zawsze z udziałem TAI i TUSAS. W sumie Ankara kupiła 240 F-16. Wszystkie były i są serwisowane przez lokalne przedsiębiorstwa. W TAI montowano też 60 zakupionych przez Turcję 60 samolotów transportowych EADS-CASA CN-235 i 30 śmigłowców Eurocopter AS-532 Cougar.

Zdjęcie: Lockheed Martin

Wraz ze zmniejszaniem produkcji F-16 i związanych z tym zamówień współpraca z Amerykanami układała się coraz gorzej. Lockheed Martin blokował nowe inwestycje i udział w programach europejskich. Rząd turecki przez wiele lat usiłował pozbyć się niewygodnych partnerów. Akcje Lockheed Martina i General Electric udało się odkupić (za ok. 25 mln USD) dopiero w styczniu 2005. Kilka miesięcy później TAI i TUSAS połączyły się i od tego czasu funkcjonują pod firmą TAI. Jej właścicielem są TSKGV (Turkish Armed Forces Strengthening Foundation), SSM (Undersecretariat for Defense Industries) i THK (Turkish Aeronautical Association). W TAI jest zatrudnionych ponad 2400 pracowników.

Po odzyskaniu kontroli nad TAI poszukiwano nowych akcjonariuszy. Najbardziej zaawansowane były rozmowy z włoską Alenią, ale do planowanej sprzedaży 49% udziałów nie doszło.

Obecnie TAI jest kooperantem m.in. AgustaWestland, Airbusa, CASA, Eurocoptera, Northrop Grummana, MDHI i Sikorsky'ego. Uczestniczy w programach rozwoju JSF i A400M. Modernizuje F-16 nie tylko rodzimego lotnictwa, ale i Jordanii. Na początku 2007 TAI podpisał z Northrop Grummanem umowę, na podstawie której ma być drugim dostawcą centralnej części kadłuba wielozadaniowych myśliwców F-35. Pierwsza partia ma objąć 400 takich podzespołów. Umowa jest warta potencjalnie 3 mld USD. Od września 2007 TAI jest partnerem AgustaWestland w budowie 51 śmigłowców A129 zamówionych za 1,2 mld euro przez turecką armię. W kwietniu 2008 wytwórnia zawarła kontrakt z Airbusem na dostawy części wartych 500 mln USD do samolotów A350. Zamówienie da pracę 400 osobom w wytwórni i 800 kolejnym poza nią.


Skrzydlata Polska - 01/2009
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.