Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Jakub Gołębiowski

Rynek polskich przewozów czarterowych jest dość specyficzny. Większość klientów biur podróży korzysta z usług linii lotniczych z Turcji i krajów Afryki Północnej. Z przewoźników zarejestrowanych w Polsce loty czarterowe obsługują obecnie Air Italy Polska oraz LOT Charters. Pierwszy to polski oddział włoskiej firmy bazującej w Weronie i zajmującej się na Półwyspie Apenińskim przewozami pasażerskimi. Jedynie LOT Charters, będący częścią Polskich Linii Lotniczych LOT, jest spółką z polskim kapitałem. Jest jeszcze Aurela - spółka litewska, wykorzystująca do lotów kod linii Sprint Air. Warto zaznaczyć dodatkowo, że wszystkie te linie to dość niewielcy przewoźnicy, obsługujący ruch kilkoma samolotami. Pojawił się jednak kolejny gracz na polskim rynku czarterowym.

</span>Boeing  737-4Q8 HGW, dostarczony pierwotnie do Turkish Airlines, służył od 2000  roku w liniach Asiana. Obecnie zarejestrowany jako SP-ENA w barwach  Enter Air. Pierwszy samolot o numerze seryjnym 26320, po przeglądzie w  Singapurze, dotarł do Polski 16 marca. Otrzymał on właśnie rejestrację  SP-ENA. Drugi samolot ma dotrzeć do naszego kraju około 11 kwietnia i ma  zostać zarejestrowany jako SP-ENB. Oba samoloty zostały wyleasingowane  na okres 3 lat. Wyposażono je w 168 miejsc w konfiguracji jednoklasowej

Historycznie w ciągu ostatniej dekady w naszym kraju istniało kilka przedsiębiorstw, które zajmowały się przewozami czarterowymi. Z pewnością wiele osób interesujących się lotnictwem ma jeszcze w pamięci takie nazwy jak White Eagle Aviation, Air Polonia, Fischer Air Polska czy Prima Charter. Oprócz nich przewozy czarterowe świadczył także Centralwings, powołana przez naszego narodowego przewoźnika spółka, zajmująca się oprócz tego regularnymi połączeniami niskokosztowymi. Dziś żaden z tych przewoźników nie istnieje, jedynie WEA nadal ma samoloty, jednak nie są to już jak dawniej Boeingi 737, lecz znacznie mniejsze konstrukcje.

W tym roku do grona przewoźników czarterowych dołączy zupełnie nowa linia, powołana do życia przez polskich inwestorów - Enter Air. Czy nowy przewoźnik da sobie radę na rynku i jakie ma plany na najbliższy sezon?

TRUDNE POCZĄTKI

Jak powiedział w rozmowie ze Skrzydlatą Polską, dyrektor generalny Enter Air Grzegorz Polaniecki, pomysł stworzenia nowego przewoźnika czarterowego zrodził się w głowach założycieli około 4 lat temu, wówczas powstał biznes plan dla nowego przedsięwzięcia. Pierwsza próba założenia nowej linii miała miejsce w 2007, jednak nie zakończyła się ona powodzeniem. Nowe możliwości pojawiły się w 2009, kiedy działalność zakończył Centralwings.

Poza tym wydarzyła się jeszcze jedna istotna rzecz sprzyjająca nowej inicjatywie - słowackie linie Seagle Air założyły w naszym kraju oddział, który miał realizować przewozy czarterowe. Spółka Seagle Air Poland podpisała kontrakty z biurami podróży i miała rozpocząć loty od sezonu letniego 2010. Trudna sytuacja słowackiej spółki-matki zmusiła ją do porzucenia planów ekspansji na polskim rynku, wtedy do akcji wkroczyli polscy inwestorzy, którzy kupili Seagle Air Poland, zdobywając tym samym kontrakty z biurami podróży.

FLOTA

Do obsługi zakontraktowanych połączeń należało pozyskać samoloty. Na leasingodawcę odrzutowców wybrana została firma International Lease Finance Corporation - ILFC związana kapitałowo z międzynarodową korporacją AIG. Pierwotnie inwestorzy rozważali pozyskanie samolotów latających wcześniej w greckich liniach Olimpic Airways. Po negocjacjach z ILFC Enter Air zdecydował się wypożyczyć dwa Boeingi 737-4Q8 HGW o numerach seryjnych 26299 i 26320. Wersja HGW ma zwiększoną masę startową z 65 do 68 ton, umożliwia to zabranie kompletu pasażerów na dłuższy dystans. Oba Boeingi, rozpoczęły służbę w Turkish Airlnies w 1994, pierwszy z nich zarejestrowany był jako TC-JEK, a drugi jako TC-JEH. W 2000 oba samoloty przeszły do służby w liniach Asiana, gdzie pierwszy nosił znaki HL7527 i był pomalowany w barwy sojuszu Star Alliance, drugi zaś otrzymał znaki HL7592 i normalne malowanie przewoźnika. Obecnie, po przeglądzie w Singapurze, 16 marca dotarł do Polski egzemplarz o numerze seryjnym 26320, i otrzymał rejestrację SP-ENA. Drugi samolot ma dotrzeć do naszego kraju około 11 kwietnia i ma zostać zarejestrowany jako SP-ENB. Oba samoloty zostały wyleasingowane na okres 3 lat. Wyposażono je w 168 miejsc w konfiguracji jednoklasowej.

Za wyborem samolotu Boeing 737 w wersji 400 HGW przesądziło, zdaniem dyrektora Polanieckiego, kilka czynników. Po pierwsze możliwość wykorzystania istniejącej w Warszawie bazy serwisowej, po drugie dostępność na rynku pracy osób przeszkolonych na ten typ - w większości dawnych pracowników Centralwings. Wreszcie, przy planowanym nalocie i typie działalności zapadła decyzja o nie pozyskiwaniu Boeigów w nowszej wersji na przykład -800, która zdaniem dyrektora Polanieckiego lepiej sprawdza się w liniach czarterowych i u przewoźników wykorzystujących samoloty powyżej 400 godzin miesięcznie.

cd w numerze


Skrzydlata Polska - 04/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.