Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Bartosz Głowacki

Tegoroczna, XVIII z kolei edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, którego główną tematyką jest uzbrojenie i wyposażenie wojsk lądowych, zawierała wiele akcentów lotniczych. Dzięki przetargowi na samolot szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych, ogłoszonemu dosłownie tuż przed inauguracją imprezy, w Kielcach pojawili się przedstawiciele wszystkich przedsiębiorstw, zainteresowanych zwycięstwem w konkursie. Oprócz tego odnotowaliśmy kilka zaskakujących premier.

Pokaz dynamiczny możliwości żołnierzy 17. WBZ. Ratowniczy Mi-17AE  przybywa po żołnierza, rannego podczas ataku na konwój / Zdjęcie:  Bartosz Głowacki

Jak już wspomniano, 2 września, na kilka dni przed rozpoczęciem MSPO, Departament Zaopatrywania SZ MON formalnie ogłosił przetarg na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego SZ RP (poziom LIFT; Lead-In Fighter Trainining; do szkolenia przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych) wraz z systemem szkolenia i pakietem logistycznym. W związku z tym w Kielcach swoje wyroby prezentowały (w kolejności alfabetycznej) - Alenia Aermacchi M346 Master, BAE Systems Hawk AJT i Korea Aerospace Industries T-50/TA-50 Golden Eagle. Była to okazja, aby z pierwszej ręki uzyskać informacje, jak przedsiębiorstwa te odbierają wymagania taktyczno-techniczne, stawiane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, a także jak widzą szanse swoje i konkurentów na zwycięstwo w przetargu.

WARUNKI PRZETARGU

Według oficjalnego oświadczenia, opublikowanego na stronie internetowej DZ SZ MON, strona polska zamierza zakupić 16 samolotów szkolno-bojowych; system szkolenia, obejmujący system planowania misji i analizy po locie (debriefingu), kompleksowy symulator lotu, a także pakiet logistyczny, zawierający sprzęt do naziemnej obsługi samolotów, wyposażenie obsługowo-naprawcze, sprzęt i oprogramowanie zapewniające informatyczne wsparcie eksploatacji, części zamienne i materiały eksploatacyjne.

Kryteria oceny ofert, wraz ze znaczeniem poszczególnych elementów, będą następujące: koszt nabycia i użytkowania sprzętu stanowiącego przedmiot zamówienia w zakładanym przez zamawiającego okresie jego przydatności technicznej - o znaczeniu 70%; offset - o znaczeniu 10%; parametry premiowane - o znaczeniu 20%.

Pożądany termin realizacji wszystkich dostaw to 15 grudnia 2015. Odbiorcą będzie 41. Baza Lotnictwa Szkolnego 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Dostawa 2 pierwszych egzemplarzy samolotów, wraz z systemem szkolenia ma być wykonana do 5 grudnia 2013. Do tego samego dnia producent powinien zakończyć szkolenie personelu użytkownika, a także dostarczyć dokumentację wspomagającą wymieniony proces. Sześć kolejnych samolotów ma trafić do użytkownika do 5 grudnia 2014, a 8 następnych, wraz z pakietem logistycznym - do 15 grudnia 2015. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 4 października 2010, o 9:00. Kwadrans później nastąpi otwarcie ofert wstępnych, bez udziału oferentów.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 10/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.