Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Bartosz Głowacki

Od dwóch lat cały lotniczy świat, a przynajmniej entuzjaści wiropłatów, śledzi postępy w programie eksperymentalnego śmigłowca Sikorsky X2. Kilka tygodni temu do grona projektantów nieortodoksyjnych statków powietrznych dołączył także europejski potentat śmigłowcowy - Eurocopter.

Najnowsza konstrukcja Eurocoptera - X3 podczas oblotu. Istnienie  wirolotu było przez długi czas utrzymywane w ścisłej tajemnicy /  Zdjęcie: Eurocopter

Jak wiadomo, z użytkowego punktu widzenia, najdoskonalszym statkiem powietrznym byłaby konstrukcja łącząca zalety samolotu (dużą prędkość lotu) i śmigłowca (możliwość wykonania zawisu oraz pionowego startu i lądowania). Dotychczas tylko inżynierom Bella i Boeinga udało się skonstruować i wdrożyć do eksploatacji taki pionowzlot - jest to V-22 Osprey, mający już za sobą pierwsze operacje bojowe. Natomiast cywilny BA 609, opracowany przez Bella i Agustę, wciąż pozostaje w fazie prototypowej.

ODPOWIEDŹ DLA KONKURENCJI

Wydawać by się mogło, że francusko-niemiecko-hiszpański Eurocopter nie będzie podążał śladem konkurencji i poprzestanie na projektowaniu i produkowaniu klasycznych śmigłowców z wirnikiem nośnym i śmigłem sterującym. Wprawdzie podczas ubiegłorocznego Heli-Expo pojawiły się pogłoski na temat możliwości skonstruowania przez Europejczyków wirolotu, napędzanego silnikami RTM322 i przystosowanego do przewozu 16 osób, ale uznano to za typową zasłonę dymną i próbę zaniepokojenia konkurencji. Wydarzenia z ubiegłych tygodni pokazały jednak, że Eurocopter nie zamierza oddawać pola rywalom i także gotów jest do podejmowania wyzwań, jakie niesie ze sobą wdrażanie nowoczesnych technologii.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 11/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.