Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Bartosz Głowacki

Od dwóch lat cały lotniczy świat, a przynajmniej entuzjaści wiropłatów, śledzi postępy w programie eksperymentalnego śmigłowca Sikorsky X2. Kilka tygodni temu do grona projektantów nieortodoksyjnych statków powietrznych dołączył także europejski potentat śmigłowcowy - Eurocopter.

Najnowsza konstrukcja Eurocoptera - X3 podczas oblotu. Istnienie  wirolotu było przez długi czas utrzymywane w ścisłej tajemnicy /  Zdjęcie: Eurocopter

Jak wiadomo, z użytkowego punktu widzenia, najdoskonalszym statkiem powietrznym byłaby konstrukcja łącząca zalety samolotu (dużą prędkość lotu) i śmigłowca (możliwość wykonania zawisu oraz pionowego startu i lądowania). Dotychczas tylko inżynierom Bella i Boeinga udało się skonstruować i wdrożyć do eksploatacji taki pionowzlot - jest to V-22 Osprey, mający już za sobą pierwsze operacje bojowe. Natomiast cywilny BA 609, opracowany przez Bella i Agustę, wciąż pozostaje w fazie prototypowej.

ODPOWIEDŹ DLA KONKURENCJI

Wydawać by się mogło, że francusko-niemiecko-hiszpański Eurocopter nie będzie podążał śladem konkurencji i poprzestanie na projektowaniu i produkowaniu klasycznych śmigłowców z wirnikiem nośnym i śmigłem sterującym. Wprawdzie podczas ubiegłorocznego Heli-Expo pojawiły się pogłoski na temat możliwości skonstruowania przez Europejczyków wirolotu, napędzanego silnikami RTM322 i przystosowanego do przewozu 16 osób, ale uznano to za typową zasłonę dymną i próbę zaniepokojenia konkurencji. Wydarzenia z ubiegłych tygodni pokazały jednak, że Eurocopter nie zamierza oddawać pola rywalom i także gotów jest do podejmowania wyzwań, jakie niesie ze sobą wdrażanie nowoczesnych technologii.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 11/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.