Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Mariusz Adamski

Brazylijski Embraer, który od dłuższego czasu podbija świat swoimi samolotami w klasie pojemności do 120 pasażerów, jest pewnego rodzaju fenomenem biznesowym. W latach 1990-1994 firma przeżywała olbrzymie problemy finansowe w wyniku kryzysu ekonomicznego. Do tego pojawiła się w Brazylii hiperinflacja, a sprzedaż spadła z 700 mln USD do 177 mln USD. O ponad 50% zredukowano liczbę etatów w przedsiębiorstwie, a mimo to roczne straty wynosiły 200 mln USD.

Kadłub Embraera  190 na linii montażowej / Zdjęcie: Mariusz Adamski

Postanowiono zatem firmę sprywatyzować. W grudniu 1994 zakończono etap prywatyzacji i od tego momentu rozpoczął się dla Embraera nowy rozdział. Inwestorzy, którzy zaryzykowali swoim wkładem finansowym, rozpoczęli bardzo dokładne planowanie, aby produkt, który opuści linie montażowe, był potrzebny na rynku, i przede wszystkim spełniał jego oczekiwania.

W 1989 rozpoczęto prace nad nowym samolotem. Był to ERJ 145. Na jego projekt wydano 300 mln USD. Po prywatyzacji podjęto decyzję, że należy ten samolot rozwijać dalej, i w sierpniu 1995 wykonano oblot prototypu ERJ 145, a w grudniu 1996 zakończono jego certyfikację. Zamówienie przez Continental Express było ratunkiem dla brazylijskiego producenta. Okazało się, że po prywatyzacji w 1999 sprzedaż ERJ 145 oraz ERJ 135 wynosiła 83% całości sprzedaży przedsiębiorstwa. Już wtedy długotrwałe prognozy wykazywały tendencje wzrostu transportu lotniczego w dość szybkim tempie. Zdecydowano się zatem na rozwój samolotów w przedziale 70-110 miejsc. Przyjęto ten przedział pasażerski, ponieważ nie był konkurencyjny dla Boeinga i Airbusa. Dzięki temu Embraer zagospodarował niszę, która nie była zbyt opłacalna dla potentatów. Jedynym konkurentem na tym niszowym rynku był kanadyjski Bombardier.


Skrzydlata Polska - 07/2011
Drukuj Góra