Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Wioletta Gradek-Konieczna

Przez 7 dni z lotniska w podczęstochowskich Rudnikach ruszali szybowcami w przestworza. Na podniebnych szlakach rywalizowali o tytuł najlepszego pilota szybowcowego w Polsce. Wysoki poziom XXXVI Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie otwartej, rozegranych w maju br., potwierdził, że jesteśmy potęgą w tym sporcie lotniczym. Równolegle odbywały się VIII Krajowe Zawody Szybowcowe w klasie klubowej A i B.

Przygotowane do startu szybowce klasy klubowej A / Zdjęcia: Wioletta Gradek-Konieczna

Codziennie rano pas startowy lotniska Aeroklubu Częstochowskiego w Rudnikach wypełniał się szybowcami. Piloci krążyli wokół nich ze ściereczkami w dłoniach, polerując na błysk powierzchnię szybowca. - Musi być czysty i gładki, bo każdy brud zwiększa opór powietrza. Szybowiec czyścimy nawet podczas lotu - wyjaśniał Zbigniew Nieradka i demonstrował specjalne czyściki na żyłce, które zbierają muszki z powierzchni skrzydeł.

Zawodnicy nawet przez kilka godzin przygotowywali się do startu. Skoncentrowani, skupieni, ustawiali urządzenia, sprawdzali szybowce. I zerkali w niebo, patrząc czy utworzyły się już cumulusy, pod którymi są dobre noszenia powietrzne. Szybowce, ustawione w rzędach, gotowe do startu, wyglądały jak wielkie białe ptaki szykujące się do lotu. Tak zresztą niektórzy szybowce nazywają.

Gdy zawodnicy byli już gotowi, podlatywał samolot, obsługa wczepiała w szybowiec linę holującą, i ruszali. Samolot powoli nabierał prędkości, odrywał się od ziemi i pociągał za sobą szybowiec. Na wysokości kilkuset metrów pilot wyczepiał hol. Teraz był zdany tylko na samego siebie, bo szybowiec to statek powietrzny latający bez silnika i paliwa. Pilot szukał kominów termicznych, które wynosiły szybowiec w górę. Za chwilę samolot holował kolejny szybowiec, i następny, aż 70 szybowców znalazło się na niebie.


Skrzydlata Polska - 07/2011
Drukuj Góra