Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Cezary Galiński

Tytułowa impreza to oczywiście Oshkosh AirVenture. Nie ma chyba lepszej reklamy dla zlotu organizowanego corocznie przez Experimental Aircraft Association nad jeziorem Winnebago. O rozmiarach imprezy najlepiej świadczą liczby. W zorganizowanym w dniach 25-31 lipca AirVenture 2011 uczestniczyło 803 komercyjnych wystawców, 861 dziennikarzy, 10 000 statków powietrznych i 541 000 widzów. I to pomimo dwóch dni ulewnych deszczów! Co przyciąga tak liczne tłumy?

Oshkosh AirVenture to impreza gromadząca najwięcej statków powietrznych  na świecie, poczynając od konstrukcji ultralekkich do samolotów  wojskowych i komunikacyjnych / Zdjęcie: Cezary Galiński

Próżno tam szukać najważniejszych polityków, czy celebrytów zwykle ściągających gapiów. Jest natomiast chyba wszystko, co może zainteresować zwykłych entuzjastów lotnictwa. Sama lektura harmonogramu zajmuje kilka godzin, a zobaczenie wszystkiego jest fizycznie niemożliwe. Z góry więc przepraszam, że opiszę tylko mały fragment.

Pisząc o wszystkim co może zainteresować zwykłych entuzjastów lotnictwa mam na myśli wszystko w sensie dosłownym. Na zlot, po uprzednim zgłoszeniu się może przylecieć każdy, kto ma jakikolwiek przyrząd do latania, począwszy od motolotni, na samolocie bojowym lub pasażerskim liniowcu skończywszy. Po przybyciu na miejsce rozbija się pod skrzydłem namiot i się uczestniczy. Uczestnictwo może polegać na wystawieniu swojego samolotu do konkursu z nagrodami, np. na najładniejszy samolot, czy najlepiej utrzymany latający zabytek. Można wziąć udział w jednym z wielu kursów teoretycznych i praktycznych dla amatorów garażowej budowy samolotów. Można też wziąć udział w jednym z wielu spotkań z autorami książek lotniczych, słynnymi pilotami lub konstruktorami. Dla dzieci zorganizowane są przejażdżki samolotem, śmigłowcem lub sterowcem, kursy budowy modeli latających oraz ich pilotażu. A dla pań znudzonych mężowskim szaleństwem - kursy robótek ręcznych. Nie brakuje też wystawców sprzedających wszystko, co się z lotnictwem wiąże.

W odróżnieniu od poważnych wystaw lotniczych, w Oshkosh, dysponując stosownymi uprawnieniami, można po prostu kupić samolot za gotówkę i odlecieć nim do domu, albo - jeśli ktoś woli zbudować swój samolot własnoręcznie - zakupić niezbędne części, wyposażenie i narzędzia. Nic więc dziwnego, że jest to ulubiona impreza najbardziej profesjonalnego konstruktora amatora wszechczasów. To właśnie w Oshkosh pierwszy raz pokazał on publicznie Voyagera, słynnego z lotu dookoła świata bez lądowania i tankowania w locie. W tym roku przypadała zresztą 20 rocznica jego rekordowego lotu.

W pobliskim muzeum lotnictwa zorganizowano spotkania z obydwoma braćmi Rutanami. Dick opowiadał o owym pamiętnym locie, a Burt o najciekawszych spośród swoich projektów. Na centralnym placu zlotu znalazło się oddzielne stanowisko z samolotami jego konstrukcji. Można więc było podziwiać Starshipa, Boomeranga, Grizzly, V-jeta i różne odmiany Vari-Eze. Miały one również przewidziany oddzielny slot w trakcie pokazów w locie.


Skrzydlata Polska - 11/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.