Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona

Podczas Air Show 2011 w Radomiu widzowie mogli zobaczyć we wspólnym przelocie, podczas defilady lotniczej otwierającej każdy dzień pokazów, przedstawicieli 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Ich występ poprzedził trening przeprowadzony na lotnisku 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, którą z tej okazji odwiedziliśmy. Stało się to dobrym pretekstem do przybliżenia naszym czytelnikom zarówno samego Skrzydła, jak i Bazy.

C-130E n/b 1502 w nowym hangarze na lotnisku w Powidzu, podczas  przeglądu połączonego z modernizacją silników do standardu Dash 15 /  Zdjęcie: Krzysztof Sałata

3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego wystawiło na Air Show formacje złożone łącznie z 6 samolotów transportowych, w tym jednego C-130E Hercules, dwóch CASA C-295M oraz trzech M-28. Radomską prezentację poprzedziło zgrupowanie wyznaczonych do wykonania zadania załóg, które miało miejsce w Powidzu. W jego trakcie omówiono warunki wykonania zadania, szczególny nacisk kładąc na bezpieczeństwo, oraz przetrenowano poszczególne elementy w praktyce. Ostatecznie nad Radomiem mogliśmy zobaczyć samoloty z załogami: C-130E: mjr Krzysztof Szymaniec (dowódca), por. Tomasz Sokołowski (II pilot), kpt. Tomasz Przecherski (nawigator), mł. chor. Marek Pluciński (technik), mł. chor. Łukasz Kamiński (loadmaster); CASA C-295M: kpt. Piotr Kotłowski (dowódca), por. Norbert Piechowski (II pilot), st. chor. Aleksander Szydłowski (technik); CASA C-295M: kpt. Michał Zychowicz (dowódca), por. Paulina Szkudlarz (II pilot), chor. Hubert Pawelec (technik); M-28: mjr Piotr Głąb (dowódca), ppor. Renata Dąbrowska (II pilot), chor. Tadeusz Janoszek (technik); M-28: mjr Marek Ozner (dowódca), ppor. Michał Sawicki (II pilot), sierż. Mariusz Jaroń (technik); M-28: kpt. Ryszard Sołtys (dowódca), por. Sebastian Oporowski (II pilot), chor. sztab. Wiesław Kozłowski (technik).

Geneza 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego sięga 2007, kiedy to jednostki lotnictwa transportowego Sił Powietrznych podporządkowano nowo powstałej 3. Brygadzie Lotnictwa Transportowego.

Zgodnie z rozkazem dowódcy SP nr PF198 z 26 sierpnia 2008, z dniem 1 stycznia 2009 powołano Dowództwo 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego powstałego w miejsce rozformowanej Brygady. 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego jest jednostką szczebla taktycznego, przeznaczoną do organizacji i nadzoru zabezpieczenia transportu lotniczego na korzyść Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych oraz realizacji zadań w ramach lotniczego systemu poszukiwania i ratownictwa. Podlega bezpośrednio dowódcy Sił Powietrznych. W jego skład wchodzą obecnie: 8. Baza Lotnictwa Transportowego z Krakowa, 33. Baza Lotnictwa Transportowego z Powidza (w jej składzie, obok dwóch eskadr samolotów transportowych, znajdują się Lotnicza Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza oraz eskadra do zadań specjalnych), 1. Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza ze Świdwina, 2. Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza z Mińska Mazowieckiego i 3. Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza z Krakowa. Flota powietrzna należąca do Skrzydła to samoloty: C-130E Hercules (aktualnie 6 egzemplarzy), CASA C-295M (11 egzemplarzy), M-28 Skytruck, M-28 Bryza, An-2 oraz śmigłowce: W-3 (łącznie 12, po cztery w 1. i 2. GPR oraz LGPR), Mi-2 (łącznie 6, po 2 w każdej GPR), Mi-8 (4, w tym 3 w GPR), Mi-17 (2 w 33. BLTr).


Skrzydlata Polska - 11/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.