Po ponad 22 latach służby jako samoloty szkolne i bojowe w fińskim lotnictwie wojskowym Ilmavoimat, eksploatacja BAe Mk 51 Hawk nieubłaganie zbliża się do końca. Łącznie wyprodukowano 50 Hawków dla lotnictwa fińskiego, z czego dwa pierwsze przekazano odbiorcy w grudniu 1977. Pozostałe egzemplarze, po wstępnym montażu w brytyjskim Dunsfold, były transportowane do Finlandii, gdzie w zakładach Valmet Aviation Industries w Halli odbywał się ich montaż końcowy.
Od chwili wprowadzenia do służby Hawki były używane przez Finów w roli pomocniczych samolotów bojowych. Ostatecznie takie wykorzystanie doprowadziło do problemów. Doskonałe własności pilotażowe wersji Mk 51 w lotach na małej wysokości spowodowały, że Fińskie Wojska Lotnicze użytkowały Hawki w zadaniach bojowych bardzo agresywnie. Doprowadziło to w następnych latach do problemów z nadmiernym zmęczeniem konstrukcji płatowców. W celu chociaż częściowego rozwiązania tych problemów wiele z fińskich Hawków przeszło modernizację struktury płatowców w sekcji ogonowej. Część samolotów otrzymała zupełnie nowe skrzydło, a w grudniu 1990 Finowie złożyli kolejne zamówienie na dalsze 7 samolotów oznaczonych jako Mk 51A. Kontrakt był wart 10 mln GBP.
W 2004 przeprowadzono badania zmęczenia konstrukcji Hawków. Realizowała je fińska Patria we współpracy z lotnictwem wojskowym. Poza określeniem stopnia zużycia konstrukcji analizowano również możliwość modernizacji wyposażenia awionicznego samolotów. Do tej pory samoloty miały analogowe wyposażenie kabin.
Po zakończeniu tego programu, w 2006 fińskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt na budowę prototypowego egzemplarza wersji Mk 51 ze zmodernizowanym wyposażeniem. Zarówno w przedniej jak i w tylnej kabinie miały się znaleźć cyfrowe przyrządy.