Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Derek Bower

Po ponad 22 latach służby jako samoloty szkolne i bojowe w fińskim lotnictwie wojskowym Ilmavoimat, eksploatacja BAe Mk 51 Hawk nieubłaganie zbliża się do końca. Łącznie wyprodukowano 50 Hawków dla lotnictwa fińskiego, z czego dwa pierwsze przekazano odbiorcy w grudniu 1977. Pozostałe egzemplarze, po wstępnym montażu w brytyjskim Dunsfold, były transportowane do Finlandii, gdzie w zakładach Valmet Aviation Industries w Halli odbywał się ich montaż końcowy.

Po modernizacji do poziomu MLU w przedniej kabinie najbardziej rzuca się  w oczy wyświetlacz wielofunkcyjny i wskaźnik przezierny SparrowHawk /  Zdjęcie: Derek Bower

Od chwili wprowadzenia do służby Hawki były używane przez Finów w roli pomocniczych samolotów bojowych. Ostatecznie takie wykorzystanie doprowadziło do problemów. Doskonałe własności pilotażowe wersji Mk 51 w lotach na małej wysokości spowodowały, że Fińskie Wojska Lotnicze użytkowały Hawki w zadaniach bojowych bardzo agresywnie. Doprowadziło to w następnych latach do problemów z nadmiernym zmęczeniem konstrukcji płatowców. W celu chociaż częściowego rozwiązania tych problemów wiele z fińskich Hawków przeszło modernizację struktury płatowców w sekcji ogonowej. Część samolotów otrzymała zupełnie nowe skrzydło, a w grudniu 1990 Finowie złożyli kolejne zamówienie na dalsze 7 samolotów oznaczonych jako Mk 51A. Kontrakt był wart 10 mln GBP.

W 2004 przeprowadzono badania zmęczenia konstrukcji Hawków. Realizowała je fińska Patria we współpracy z lotnictwem wojskowym. Poza określeniem stopnia zużycia konstrukcji analizowano również możliwość modernizacji wyposażenia awionicznego samolotów. Do tej pory samoloty miały analogowe wyposażenie kabin.

Po zakończeniu tego programu, w 2006 fińskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt na budowę prototypowego egzemplarza wersji Mk 51 ze zmodernizowanym wyposażeniem. Zarówno w przedniej jak i w tylnej kabinie miały się znaleźć cyfrowe przyrządy.


Skrzydlata Polska - 03/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.